Klarar alla laster

Slitna jeans, rutig flanellskjorta och med en saftig prilla under läppen. Är det så den typiske pickupkunden ser ut? Nej, beskrivningen är helt fel - åtminstone i biltypens förlovande land: USA.

Foto:

Mazda2008-07-28 06:50

Där kan det lika gärna vara moster Dorothy som åker till WalMart för att handla tuggtobak. Så är inte läget i vårt blågula kombirike, men vi är på god väg. Flakbilarna tar sikte mot oss och kundskaran växer så det knakar. Mazda BT-50 är en oöm kompis som ler mot skattmasen!
Pickupen ser riktigt glad ut och främst är det grillen som drar på smilbanden. Måhända är det mot skattmasen den ler? Mazda BT-50 är nämligen registrerad som lätt lastbil och det innebär att momsen är avdragsgill för dig som företagare. Men testbilen passar precis lika bra till familjen med oömma fritidsintressen. Dagens pickuper görs nämligen allt mer personbilslika både vad gäller utseende och komfort. Häng med på en provkörning under den grekiska solen.Välj dina laster
Designen har blivit kraftfullare, nästan med lite jänkarstuk om man nu får uttrycka sig så, med feta skärmbreddare och sidesteps. Det kanske inte är så konstigt - i USA är nämligen varannan ny bil som säljs en pickup och thailändaren (pickisen tillverkas där) säljs även i staterna. När man talar om "Cab" i samband med en pickup menar man inte att färdas med himlen som tak utan istället cabin.
I Sverige är det främst två versioner som är aktuella: "Freestyle Cab" med två bakre nödsäten och "Double Cab" med fem rejäla sittplaster. Båda har en gemensam nämnare: det är 508 centimeter mellan stötfångarna och skillnaden är längden på flaket. Är det enbart lastförmågan du är ute efter? Ja, då går det även att beställa hem en tvåsitsig "Regular Cab" och då ingår ett rekordstort flak som mäter 228 centimeter på längden. Alla har de en lastförmåga på ett ton och dessutom är dragkrok standard.

Halverad sprint
Mazda BT-50 har förändrats mycket interiört och liknar numera en helt vanlig personbil. Tja, det är väl inte för intet "BT" står för "Best Truck". Under huven arbetar en turbodiesel på 143 hästkrafter och 330 Newtonmeter. Ingenjörerna skryter mycket om att maskinen har trettioen procent högre effekt än den tidigare modellen, trots det har förbrukningen minskat med tjugotvå. Pickuper är inga sportvagnar, men visst kan det vara trevligt att veta att accelerationen förbättrats. Sprinten till hundra har nästan halverats: från 23,1 sekunder till enastående 12,5! Och toppfarten ligger nu på 158 knutar även om detta bara har akademiskt intresse.
Mellan framsitsarna tronar en växelspak av modell större och den flankeras av en något mindre, med vilken man sköter inkopplingen av fyrhjulsdriften och lågväxeln. Vi tog oss exempelvis fram till ett ofärdigt Poseidontempel innan vi svängde in i landet för ett tufft offroadtest. Jo, vår nyfunna vän klarade även gyttjebrottningen och fortsätter att hånle. Förmodligen åt skattmasen, oss och konkurrenterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!