Mazda med 6-appeal

Det snackas mycket "sex och pengar" i bilvärlden just nu och det är inte alls konstigt eller snuskigt. Det handlar nämligen om formgivningen av nya Mazda6 som har näst intill oemotståndlig 6-appeal och som grädde på tårtan är det ingen prisskillnad mellan sedanen och kombin, vilket ska få oss svenskar att tända till och bli spritt språngande galna i 6. Häng med och se om den första provkörningen i Lissabon lockar fram vårkänslorna.

Foto:

Mazda2013-05-25 04:05


Om graffiti är konst eller klotter kommer det alltid att råda delade meningar om. Därför stannar vi till strax utanför den portugisiska huvudstaden och fotar vid en gigantisk graffitimålning. Det finns nämligen ett samband mellan gamla Mazda6 och graffitin: antingen gillade eller ogillade man formen. Men nu har designen ritats om och resultatet är ett rullande konstverk på väg(g)en.

Mycket utrustningDen yttre designen skiljer sig mycket från föregångaren och det är bara att göra tummen upp. Vi behöver inte beskriva formen eller tänket bakom linjerna, det räcker med att titta på bilderna för att bli såld. Lika överförtjusta blir vi inte i instrumenteringen som går i "tråkgrått", fast det är egentligen inga fel på vare sig form eller funktion. Fram sitter vi bra men bäst trivs vi i sedanens baksäte som bjuder på limousinekänsla. Axelavståndet är nämligen åtta centimeter längre här än i kombin - allt för att passa kräsna kunder i USA. Men allt kan ju inte bli större och tittar vi in i bagaget så har utrymmet krympt med 36 liter och numera kan man lasta 489. Tre utrustningsnivåer finns att välja mellan och redan grundnivån har riklig standard med luftkonditionering, pekskärm, ljudanläggning och start-i-backe-hjälp. I mellannivån tillkommer bland annat xenonljus, parkeringssensorer och GPS, medan det lyxigaste utförandet även har läderklädsel.

Bli missbrukareUnder testbilens vackert veckade motorhuv surrar bilens hjärta: en dieselfyra på 2,2 liter och 150 hästar. Med snåldieseln och den manuella lådan hamnar förbrukningen på 0,41 liter milen medan koldioxidutsläppet landar på 108 gram. Det erbjuds även en större dieselspis á 175 hästkrafter och är du ute efter en bensinmotor så finns tre på 145, 165 respektive 192 hästar. Till alla maskiner utom den minsta bensinaren så debuterar i-ELOOP som är ett energiåtervinningssystem.
Då föraren lättar på gaspedalen och motorbromsar så går energin till en superkondensator som i sin tur driver luftkonditionering samt andra elslukare och vips så minskas förbrukningen med 15 procent. Visst är nya Mazda6 en vinnare. Inte minst då man nu lägger till sju års komponentgaranti till den treåriga nybilsgarantin och dessutom har ett bra grundpris á 238 900 kronor. Med tanke på namnet så kan vi inte låta bli att konstatera en sak. Det har aldrig varit lättare än nu att bli "6-missbrukare!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!