Mazda nytänder med 6

(Uppsala) Det finns en klassisk klyscha som säger att "den som ser framåt utan att se bakåt får se upp". Därför tittade Mazdas spågubbar in i kristallkulan och såg ett skräckscenario. De höll på att utplåna sig själva genom att bygga intetsägande bilar. Det räcker nämligen inte med att sälja världens mest problemfria fordon när försäljningskurvan dalar. "Vi måste skapa en lustfylld Mazda som folket vill ha" var ordern från Hiroshima. Resultatet är nya Mazda6!

Foto:

Mazda2002-09-03 12:25

Dagen innan provkörningen av Mazda6 ringde en kollega mig och sa "626 är som en tevekväll med Sveriges Television. Inte djärv eller upphetsande, men ändå hyfsat intressant". För allvarligt talat: visst har 626 ett gott rykte i bilvärlden. Men kronan på verket försvann någonstans på vägen och det dilemmat måste vara bortblåst på nya Mazda6.
Receptet lyder fräckare form, sportigare stil och tilltalande teknik. Frågan är om japanerna har lyckats?
Jämfört med gamla 626 är nya "sexan" större på alla håll och kanter. Bilen har sju centimeter längre mellan hjulaxlarna och lika mycket har ökats på både längden och bredden. Resultatet av "sträckbänken" märks naturligtvis interiört. Komforten har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den japanska atmosfären. Säkerheten är ett annat ämne som Mazda satsat helhjärtat på. Inuti finns två krockkuddar fram, två i sidorna och två krockgardiner som standard. Dessutom finns trepunktsbälten på samtliga platser samt wiplashskydd i framstolarna. Det är ingen hemlighet att Mazda satsar på toppbetyg i Euro-NCAP:s krocktester.

Stora ordUnder testbilens vackert veckade motorhuv surrar bilens hjärta - en fyra på två liter och 141 hästar. Maskinen är inget under av kraft, noll till hundra rullar snällt på 9.7 sekunder och med hemlängtan snuddar hastighetsmätaren 208 km/h. Styrningen är däremot direkt och på testslingan mellan Uppsala-Södertuna är Mazda6 en riktig milslukare. Tacka underredet för det: fram hänger nämligen hjulen i dubbla triangellänkar och bak jobbar en avancerad multilänkaxel. Därmed kommer Mazda6 säkert att charma köpsugna Japanfans, men valen och kvalen blir många.
Bilen erbjuds som sedan, halvkombi och kombi. Du kan dessutom välja och vraka mellan tre olika bensinmotorer från 120 till 166 hästar. Ändå kostar det inte särskilt mycket att ligga på topp. I praktiken har inte prislappen från 626 förändrats det minsta då instegsmodellen startar från 184.500 kronor. "På köpet ingår en framtida besiktning utan plump i protokollet" lovar pressbossen Torbjörn Lundgren med glimten i ögat.
- Den som lever får se!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!