Oj, vilken sk(r)attjakt

Mazda MX-5 har sålts i en miljon exemplar sedan premiären 1989 och är en succé utan dess like, vilket tillverkaren utnyttjar väl. I fjol firade MX-5 sitt 20-års jubileum i Europa med en specialversion och nu är det dags för ytterligare en specialare: Takara Edition. Ursäkta, men det känns lite som när engelsmännen tryckte ut de sista "hundkojorna" på nittiotalet innan nya Mini föddes. Men visst är roadstern en rullande "skatt" - vilket Takara betyder på japanska.

Foto:

Mazda2011-07-22 04:05


På sextiotalet kom en rad öppna sportbilar och vem minns inte Austin Healey 3000, Jaguar E-Type eller MGB? Men ett par fåniga säkerhetsbestämmelser gjorde att de kultförklarade bilarna försvann som en vind. Mazda återuppväckte dock den klassiska sportkärran med MX-5 "Miata" som premiärvisades 1989. Men produktionsstarten var faktiskt ingen självklarhet. Styrelsen var inte eniga om projektet och ryktet berättar om hetlevrade diskussioner runt direktionsbordet.

Mycket utrustning
Att bilen är snygg behöver vi inte bråka om och det tack vare sin tidlösa formgivning. Från att tidigare varit ganska basic har man i Takara-versionen kostat på japanen ordentligt, utan att chockhöja priset. Den "nya" versionen har fått dörrhandtag i karossens färg med kromade infällningar, en kromlist runt grillen samt 17-tums aluminiumfälgar. Inredningen har lyfts med kromade sargar runt instrument och luftutsläpp. Här finns inget trams med elektroniska tändningsnycklar som först ska in i ett hål innan man kan trycka på en knapp för att starta eller stänga av motorn. Vi öppnar dörrarna, glider ner i de skålade sportsätena, lossar taklåset med ett handgrepp och vips så visar sig solen från sin bästa sida. Känslan att se över ratten, ut genom vindrutan och förbi motorhuven är helt underbar. Den elstyrda hardtopen smyger ner på rekordsnabba tolv sekunder och gör inte något som helst intrång på bagaget som sväljer 150 liter.

Till bra pris
Fartvinden ger precis lagom vindrufs tack vare den lilla vindavvisaren som placerats mellan nackskydden. Takara-versionen erbjuds bara med ett motoralternativ, vilket är en varvvillig bensinfyra på 126 hästar. Det kanske inte låter så mycket, men räcker gott och väl eftersom roadstern knappast är överviktig. Noll till hundra rullar på 9,9 sekunder medan toppfarten är 194. Liksom tidigare är en kortslagig femväxlad låda standard och viktfördelningen mellan axlarna är idealiska 50/50.
Hjulen greppar suveränt i asfalten när vägen börjar svänga och då är det ett stort plus att ha bakhjulsdrift. Mazda MX-5 Takara Edition kostar 229 900 kronor (referenspris 257 400 kr) och då ingår mängder av utrustning. Vad sägs om klimatanläggning, radio/cd-spelare, skinnklädda sportsäten, farthållare och fotpedaler i aluminium? Men det vill till att skynda att fynda - enbart 166 exemplar är reserverade för Sverige!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!