Oj, vilket lyft Mazda

Helikoptern lyfter från hamnen i Barcelona och vi rullar fram mot plattan för att fota vår testbil. Det kanske är svårt att se några likheter, men faktum är att CX-5 blev ett rejält lyft för Mazda. Försäljningen går riktigt bra och med ny design och uppfräschade motorer hoppas japanerna nå nya höjder. Efter plåtningen hoppar vi åter in bakom ratten och glider ut i den hektiska trafiken.

Foto:

Mazda2015-05-27 04:05


Vill du ha en bil som är lika stark, snabb och smidig som en gepard? CX-5 var först ut med Mazdas nya designspråk kallat "KODO - Soul of Motion" och begreppet ska föra tankarna till kattdjurets styrkor. Det kan vara svårt att dra några paralleller, även om designen är rivig och det finns klös så det räcker under huven.

Viktig kameraKikar vi på den yttre designen så slås man genast av den nya fronten vars bikakemönstrade grill nu fått liggande ribbor. Även luftintaget har fått nytt utseende och detsamma gäller dimljus och strålkastare. Profilen med sina markerade hjulhus ger intrycket av en tuff terrängbil, även om man bara valt den framhjulsdrivna versionen. Även insidan har fått sig en uppfräschning med bland annat nya reglage till ventilationen. Dessutom är den klassiska handbromsspaken borta och har istället ersatts med en elektronisk. Det höga insteget i kombination med de komfortabla framsätena ger en känsla av trygghet på vägen. Man sitter nästintill lika bra i baksätet som kan fällas i tre delar och då kan man stuva in hela 1 620 liter bagage. När vi för första gången bekantade oss med Mazda CX-5 så klagade vi på den dåliga bakåtsikten, men nu kan man i alla fall kryssa för en backkamera på tillvalslistan.

Vass bensinmotorFem motorer finns att välja mellan och vi valde att köra den nya bensinfyran på 192 hästkrafter i kombination med fyrhjulsdrift. Förutom den här maskinen så erbjuds även bensinare på 160 respektive 165 hästkrafter samt turbodieslar på 150 respektive 175. En sexväxlad manuell låda är standard men mot ett tillägg på 14 000 spänn kan du få en automatlåda med lika många växlar. Kikar vi på fyrhjulsdriften så finns det till samtliga motorer förutom bensinaren på 165 hästar. Normalt är CX-5 framhjulsdriven men uppkommer det en knivig situation så omfördelas kraften mellan fram- och bakaxel helt automatiskt. Grundpriset startar från 239 900 kronor och då får du en körglad japan som fått högsta betyg i Euro NCAPŽs krocktester. Nya CX-5 är kanske inte lika stark, snabb och smidig som en gepard - men vad ska vi säga - även Mazdan har sina fläckar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!