Se upp i backspegeln!

Nu vill det till att titta extra noga i backspegeln - Mazda3 MPS är nämligen en beskedlig familjebil som har förmågan att byta identitet lika snabbt som Clark Kent. Den enda skillnaden är att japanen inte behöver fickparkeras i en telefonkiosk för att få sina smått övernaturliga 260 hästkrafter. Stålmannens motto stämmer dock överens med superbilens: "snabbare än en gevärskula och starkare än ett lokomotiv". Så hoppa i trikåerna och häng med på den första provturen!

Foto:

Mazda2006-11-27 09:02


Att köra prestandabil i skepnad av en vanlig femdörrars personvagn bjuder på en hel del roliga överraskningar och därför är provkörningen förlagd till landet som fortfarande har motorvägsstycken där plattan kan åka i mattan, helt lagligt. De tyska prestigebilarna parkerar sig gärna i ytterfilen och tror sig ha ensamrätten till autobahn. Därför kan vi förstå deras frustration när plötsligt en, till synes, vanlig Mazda är dem hack i häl.

Rekordstort hål
Mazda3 MPS är en av de kraftfullaste framhjulsdrivna bilarna på marknaden. Ja, att tygla turbofyrans 260 hästkrafter och 380 Newtonmeter är normalt sett en tuff uppgift då framhjulen ofta tenderar att spinna, men situationen räddas av differentialbromsar i framvagnen. Tittar man noga så utmärker sig MPS-versionen (Mazda Performance Series) genom några diskreta förändringar. Den främre stötfångaren har exempelvis fått ett betydligt större luftintag medan laddluftkylaren till turbon placerats horisontellt ovanpå motorn.
Sidokjolar löper mellan hjulhusen som gjorts större för att hysa 18-tumsfälgarna med däck i dimensionen 215/45. Baktill finns en liten takvinge och till vänster om det svartlackerade mittpartiet tronar ett kromat slutrör vars dimension mäter över en decimeter. Men vart tog den fräcka motorsången vägen?
Fungerar då Mazda3 MPS som familjebil? Jajamänsan, fjädringen är visserligen hård men inte mycket värre än hos många standardvagnar. Däcken är rejäla och kostar naturligtvis en bra slant men är förutsättningen för att hålla vägegenskaperna på topp. Soppatörsten uppges till strax under litern milen och vår testförbrukning låg på denna nivå trots bitvis hård körning. Motoreffekten räcker nämligen för att toppa 250 km/h och klara den berömda sprinten till hundra på 6,1 sekunder.
I kupén är det bara att ta för sig av de kramgoa framstolarna och den rymliga aktersoffan. Mittkonsolen ser fräck ut och pedalstället är naturligtvis i borrat aluminium. Det enda skadliga för Stålmannen är kryptonit och motsvarigheten för superjapanen är konkurrenterna i GTI-klassen. Mazda3 MPS kan dock stoltsera med ett pris på endast 990 kronor per hästkraft. Inte illa för en fullutrustad familjebil med övernaturliga (häst)krafter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!