Slimmad och trimmad

Mazdas utvecklingsfolk ville lära sig nya bantningsmetoder eftersom deras terrängbilar blivit lite väl runda om midjan och drack ohälsosamt mycket. Man började från scratch och tog fram allt från nya motorer till ett nytt chassi. Bilen döptes till CX-5 och visades upp för ledningen som gav examensarbetet högsta betyg. Nu är det dags för den första provkörningen och vi konstaterar snabbt att resultatet syns på såväl vägen som vågen. Mazda CX-5 har varken övervikt eller underlängd!

Foto:

Mazda2012-06-18 04:05


Den yttre designen med sina markerade hjulhus ger verkligen utseendet av en tuff terrängbil - även om man bara valt den framhjulsdrivna versionen. Men det går inte att komma ifrån att dagens testbil trivs bäst på asfalt trots att markfrigången är terrängbetonad med sina tjugoen centimeter.

Sövande skön
Vi befinner oss i wienervalsens tillika wienerschnitzelns hemvist - österrikiska Wien. Vädret är mer än försommar och kvicksilvret har rusat upp i 25 grader. Men hotellets pool får ge vika för en knallblå färdkamrat vars suvambitioner nu ska sättas på prov. Men låt oss börja vår rundtur en trappa upp med interiören. Man sitter nämligen högt i den terränginspirerade karossen och det är denna egenskap som är mest säljande för biltypen. Vad man däremot inte tänker på är att högre tyngdpunkt gör det svårare att kombinera underhållande vägegenskaper med bra komfort. Ett problem som hanterats utmärkt i Mazda CX-5 och komforten är på gränsen till sövande skön. Framstolarna är mycket bekväma och även baksätet är förvånansvärt rymligt för två, även om sittdynan är lite väl hård för vår smak och bak.

Driver med alla
Högst upp på instrumentpanelen sitter startknappen och med ett enkelt tryck så vaknar dieselfyran på 150 hästar till liv i pannrummet. Oljebrännaren är en trevlig bekantskap som spurtar till hundra på 9,4 sekunder och dricker måttliga 0,52 liter milen med drivning på alla fyra. Vad det erbjuds mer för maskiner? Jo, du kan även välja en större diesel på 175 hästkrafter samt två varvvilliga bensinare på 160 respektive 165 hästkrafter. Vill du ha fyrhjulsdrift så erbjuds detta till den minsta bensinaren samt båda dieselspisarna medan den största bensinaren enbart saluförs med framhjulsdrift. Hängde du med i svängarna?
Vi gör det lite lättare med priserna och konstaterar i all hast att grundpriset börjar från 216 500 kronor och sträcker sig upp till 342 400. Efter många skarpa hårnålskurvor kan vi lägga i sjätte växeln och sträcka ut vår CX-5:a på Süd Autobahn mot Graz. Men innan vi är framme vid slutmålet så får vi tillfälle att prova på lite tuffare terrängkörning. Fyrhjulsdriften reagerar blixtsnabbt och kraften kan fördelas från 95 procent på framhjulen till 75 procent på bakhjulen. Det här går ju som en wienervals, Mazda!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!