Tre, hopp och kärlek

"Beach 2009" närmar sig med stormsteg och några svettiga gympapass är ett måste. Det har även Mazda3 nappat på och möter sommaren fräschare än någonsin. Bilen har gått ner femton kilo i vikt, fått en slimmad midja, snyggare former, fräckare rumpa och genomarbetad teknik. Vi packade resväskan och genomförde det första soliga testet på Mallorca. Frågan är om motorerna fått upp flåset och om det finns någon tendens till träningsvärk?

Foto:

Mazda2009-04-15 08:00


Registreringsnumret på testbilen är fyndigt nog "LEV ME 323". Mazda 323 tillverkades under tjugo år och är urmodern till dagens Mazda3. Efter två miljoner tillverkade bilar och med försäljning i hundra länder kommer i sommar en ny uppföljare till japanernas storsäljare. Vi har redan testat den på semesterön som bjuder på underhållande vägar - bara man lämnar parasollen och solstolarna bakom sig.

Botten är toppen
Ingen kan missa att nya Mazda3 ser pigg och fräsch ut. Grillen är som ett enda brett flin och även färgsättningen är glad med snygga kulörer som skiner ikapp med vårsolen. Testbilens knallblå färg tävlar med Medelhavet och livet som motorjournalist känns oförskämt bra. Låt oss hälsa på i kupén som även den förändrats till det bättre. Instrumenteringen är mjukt rundad och tack vare sköna framstolar så är det lätt att hitta en bekväm körställning. Även komforten i baksätet är bra, men mittplatsen rekommenderas till småttingarna i familjen. Man talar gärna om bottenplattor inom bilindustrin. Det är en stor och svindyr komponent som vi aldrig ser men som ändå är så enormt betydelsefull. Bottenplattan bestämmer flera av bilens viktiga egenskaper såsom kupéutrymme, ljudnivå, säkerhet och köregenskaper. Nya Mazda3 baseras på samma botten som förra versionen - men det hindrar inte att bilen blivit både längre, bredare, snålare och tystare.

Trevliga motorer
Inledningsvis erbjuds två karossversioner (Sedan/KombiSedan) och lika många motorer (båda på 1,6-liter) vid lanseringen i sommar. Det rör sig om en bensinare på 105 hästkrafter samt en miljöklassad turbodiesel på 109. Den senare dricker blott 0,45 liter milen och släpper enbart ut 119 gram koldioxid. Vi körde dock den minsta bensinmotorn vilken passar bilen utmärkt och väntas bli storsäljaren i Sverige. Fyran arbetar tyst och prestandan räcker fullständigt: 0-100 rullar på tolv sekunder, toppfarten är 184 och snittförbrukningen ligger på 0,63.
En utomordentligt välfungerande växellåda gör körningen underhållande, vilket kompletteras av det fina chassit. Företagets reklamslogan är ju "zoom-zoom" och kanske är det just den här känslan de menar. Mazdas representanter är fyllda av förväntningar på nya "trean". Man säger det inte rent ut men det märks att japanerna vill närma sig premiumklassen och det gäller därför att skaka av sig stämpeln som billig småbilstillverkare. Mazda är redan på god väg och står väl rustade inför "beach 2009".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!