Tyst(ast) i klassen

Bilhandeln älskar uttryck som "facelift" och "ansiktslyftning". På så vis injiceras nytt liv i modeller som hunnit få några år på nacken. Ofta handlar det bara om kosmetiska ingrepp, men uppfräschade modeller säljer. Mazda3, som hade sin premiär 2003, har nyligen visats och provkörts i ansiktslyft skick. Men här har teknikerna gjort tvärt om mot vad som är vanligt: man har i stort sett låtit exteriören vara den gamla välbekanta och istället koncentrerat sig på finlir under karossen!

Foto:

Mazda2006-08-25 06:29

Låt oss bara helt flyktigt notera att såväl front som akter putsats till, att aluminiumfälgarna fått ny design och strålkastarna är av ny typ. Invändigt märker man att det handlar om nya klädslar och instrument. Ja, det är tydligen meningen att även tidigare ägare ska känna sig hemma. När man väl installerat sig bakom den trevliga justerbara ratten och gett sig ut på vindlande bergsvägar på södra Sardinien så märks tydligt vad teknikerna lagt ner mest jobb på. Bilen bjuder nämligen på största möjliga tyssstnad?

Under ytan
Likt föregångaren är bilen sportig och ligger som ett strykjärn i serpentinkurvorna. Bromsarna inger förtroende och man trivs bakom ratten. En bidragande säkerhetsfaktor är "DSC" (dynamisk stabilitetskontroll) som är standard på alla modeller. Bilen är dessutom utrustad med sex airbags och har bältesvarnare även i baksätet. Redan "trean" i sitt originalutförande blev lovordad av bilkritiker och den uppfräschade modellen har kvalitetsutvecklats på en rad punkter som knappast syns - men som upplevs. Vi har redan skrivit hur tyst bilen går och man märker mer ljud från däcken än från motorn.
Därmed är det riktigt behagligt att åka långa sträckor och samtalstonen behöver inte höjas.
Går tystnaden dig på nerverna så finns även ett finfint ljudsystem från Bose med sju högtalare som tillval och då placeras man mitt i orkestern.

Överlägset vrid
Under huven erbjuds flera motoralternativ: tre fyrcylindriga bensinare på 84, 105 och 150 hästkrafter samt en oljebrännare med partikelfilter på 109.
Den stora bensinaren på tvåliter imponerade givetvis på vägarna norr om huvudstaden Cagliari. Sextonventilaren pinnade på bra och nöjet ökar genom att modellen är sexväxlad. Accelerationen till hundra rullar på nio sekunder och även om vi aldrig var i närheten av toppfarten på bergsvägarna så lovar japanerna att mätarnålen ska klättra till 202. Den nya turbodieseln är en annan trevlig bekantskap, inte minst på bergsvägarna där det överlägsna vridmomentet på 240 Nm redan vid 1 750 varv/minut kom väl till pass.
Några priser har ännu inte angetts, men att de blir "riktigt konkurrenskraftiga med mycket standardutrustning" försäkrar pressbossen Per Lidström inför försäljningsstarten den första helgen i september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!