Uppkäftigast i klassen

Mazdan är inte täckt av choklad, däremot gyttja från den tuffa provkörningen. Om det varit tvärtom så hade testbilen varit ett rullande Kinderägg. CX-7:an bjuder nämligen på tre överraskningar i samma paket: det är en fräck sportbil, fyrhjulsdriven stadsjeep och praktisk kombi. Fenomenet kallas för crossover och till skillnad från godisägget så blir ingen besviken över innehållet. Vad sägs om en vinkelsexa på 260 hästar och god valuta för stålarna?

Foto:

Mazda2008-02-20 09:29


Ordet "crossover" betyder gränsöverskridande och det sammanfattar Mazda CX-7 utmärkt. Med 4,7 meters längd är den storleken större än flera av sina konkurrenter men ser samtidigt sportigare ut tack vare den extremt sluttande framrutan, maffiga bredden och återhållsamma höjden. Bilen har onekligen karaktär och är uppkäftigast i klassen.

Riktigt krutpaket
Interiören känns mycket kvalitativ med bra materialval, allt är riktigt snyggt och prydligt. Sittställningen är tillbakalutad och sportratten är hämtad direkt från roadstern Mazda Miata. En handjagad sexväxlad låda är enda alternativet, vilket ytterligare höjer sportigheten. Två rejäla avgaspipor baktill talar också sitt tydliga språk och för att leva upp till alla förväntningar krävs naturligtvis en potent motor. På den punkten blir ingen besviken, förutom ni som söker låg förbrukning. Turbofyran är hämtad direkt från Mazda6 MPS och lämnar hela 260 hästar. Noll till hundra rullar på åtta sekunder blankt och toppfarten är 210. Mazda CX-7 Advance kostar 309 000 och hostar du upp 35 000 ytterligare så får du CX-7 Premium. Då kan vi verkligen snacka om Kinderägg: allt inkluderas och du bombarderas av överraskningar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!