Zooma in femman

Mazda är en påhittig biltillverkare och lanserar slagdängor som tävlar med varandra i svårbegriplighet. Vem kan ha missat "zoom-zoom-zoom" som skriks ut för fulla muggar på bilsalonger, i högtalarna på idrottsarenor och trettiosekunders reklamsnuttar. Nya Mazda5 bjuder inte bara på sju sittplatser och behagliga vägegenskaper - utan även en helt ny slogan: "karakuri". Det betyder "överraskning" på japanska och det visar sig stämma under provkörningen!

Foto:

Mazda2007-07-19 07:04

Mazda5 är en typisk familjebuss där japanerna försökt få bilen lite roligare utan att göra avkall på funktionen. Linjeföringen är mer praktisk än sensationell och det enda som egentligen avviker är de bakre skjutdörrarna. Båda öppnas bakåt och snett uppåt utan att behöva ta hjälp av några elmotorer. Smidigt och lätt.

Flexibel lastare
Mazda är ärliga när de anger antalet sittplatser till "6+1" och anledningen till att vagnen inte betraktas som sjusitsig ligger i mellanradens mittplats. Den har visserligen trepunktsbälte men erbjuder inte särskilt bra komfort för vuxna. Framstolarna har däremot finfin passform och allt är i sin ordning, förutom växelspaken som placerats på en liten utbyggnad från den silverglänsande instrumentpanelen. En familjebuss ska naturligtvis vara barnvänlig och femman är inget undantag. Kupén är fylld med överraskningar, förlåt karakuri, som picknickbord, tio burkhållare och inte mindre än 45 förvaringsfack! Som i alla bilar av den här typen så är glasytorna stora och drivhuseffekten blir påtaglig under heta sommardagar. Det krävs en tillförlitlig luftkonditionering och det ingår i köpet. Mycket möda har dessutom lagts ner på att göra familjebussen så flexibel som möjligt. Den mellersta sätesraden är exempelvis skjutbar och de bakersta stolarna kan fällas ner i golvet.

Diesel vs. bensin
Mazda5 erbjuds med fyra motoralternativ: dieselspisar med partikelfilter på 110 respektive 143 hästkrafter samt bensinare på 115 respektive 145. Vi provkörde det största alternativet i vardera motorfamilj och båda är på två liter men har olika karaktärer. Bensinaren är tyst och vibrationsfri men saknar vridet som finns i dieseln. Denna har å andra sidan en typisk oljebrännarkaraktär med ganska rå gång fast är riktigt bränslesnål istället. Vad sägs om 0,63 liter milen under blandad körning jämfört med bensinarens 0,82? Prestandamässigt är det i stort sett dött lopp och det skiljer bara ynka 0,4 sekunder till hundra och en km/h i toppfart till dieselns fördel. För att vara ett högbygge på 162 ståtliga centimeter uppför bilen sig som en dröm med fin styrprecision och fjädringen är långt ifrån svampig. Krydda till sist med en gedigen kvalitetskänsla och ett bra pris. Voila, ett utsökt familjerecept!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!