B-klass håller A-klass

Mercedes tycks ha gett sig hundan på att deras bilar ska finnas i alla möjliga och omöjliga former - som om hela alfabetet måste uttnytjas. Dagens testbil har ett modellnamn som känns lite "B" men tyskarna har ändå klarat sig undan gliringar från rubriktörstande journalister genom att bygga en B-klass som helt enkelt håller A-klass. Nu är det dags för en helt ny stjärna att göra entré vilken kan beskrivas med den slitna klyschan om damskon: stor inuti men liten till det yttre!

Foto:

Mercedes2011-12-17 05:05


Nya Mercedes B-klass är första modellen som bygger på den nya bottenplattan vilket ett helt gäng olika modeller kommer att baseras på. Därmed har B-klass även fått ett tilläggsnamn: "Compact Sports Tourer", vilket gör att man förväntar sig en "sportig familjebil". Frågan är hur det är med den saken?

Utsökt komfort?
Utseendet är inte lika stramt som tidigare utan har blivit mer flytande med mjukare linjer och mest uppseendeväckande är designvecket efter sidorna, vilket lär bli en snackis ute i trafiken. Den nya bottenplattan har gjort att axelavståndet krympt åtta centimeter samtidigt som höjden sänkts med sex - ändå har totallängden plussats på med nio centimeter. Tidigare påminde sittställningen i framsätena lite om en köksstol men nu har det blivit mycket bekvämare och föraren har suverän utsikt över trafiken. Likaså i baksätet sitter man utmärkt och har faktiskt större benutrymme än i lyxkryssaren S-klass! Fem personer färdas alltså utan problem och de spejar ut över en helt ny inredning av högsta kvalisort. De extra centimetrarna har även gynnat bagaget som numera rymmer 486 liter eller 1 545 med ryggstöden nedfällda. Mercan tar med andra ord ett stort steg framåt och sparkar konkurrenterna på smalbenen.

?men inte mycket sport
Under huven erbjuds inledningsvis fyra nyutvecklade motorer där alla har start/stopp-system och driver på - framhjulen! Det rör sig om bensinfyror på 122 (B 180) respektive 156 hästkrafter (B 200) samt miljöklassade dieselfyror på 109 (B 180 CDI) respektive 136 hästar (B 200 CDI). Vi har provkört den minsta bensinaren som kan bli din för grundpriset 224 900. Maskinen klarar hundrastrecket på 10,4 sekunder, toppar 190 och dricker måttliga 0,59 liter milen.
En sexväxlad manuell låda är standard men hostar du upp 21 900 extra så ingår en sjustegad dubbelkopplingslåda. Även om bilen kallas för "Compact Sports Tourer" så lever den inte riktigt upp till namnet på de österrikiska bergsvägarna. Missförstå oss rätt: köregenskaperna är inte alls "B-iga" utan det är snarare motorerna som är mer vardagliga än sportiga. Vårt tips till bossarna i Stuttgart är att slopa den ständiga jakten på sportighet och istället vara nöjda över att nya Mercedes B-klass är tyska ligans A-stjärna vad gäller komforten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!