Bästa tyska bi(l)roll

Mercedes GLK hade världspremiär i succéfilmen "Sex and the City" och blev snabbt världskändis på kuppen. Tjejerna i filmen och den hyllade kultserien brukar ju ofta fixera sig vid en viss storlek och då kan vi tala om att GLK är den minsta Mercajeepen som haft en stjärna i fronten. Ingen "Mr Big" här alltså, men det spelar ingen roll. Det beror ju på hur man använder centimetrarna och den ädla konsten kan tyskarna!

Foto:

Mercedes2008-11-28 08:07


Mercedes GLK är bilvärldens motsvarighet till schweizarnas smarta armékniv: den är otroligt innovativ och mångsidig trots sina 453 centimeter, vilket är exakt tio centimeter kortare än ärkekonkurrenterna Audi Q5 och Volvo XC60. Ändå påverkas varken komforten eller terrängegenskaperna.

Kantig men kapabel
Det första man slås av är den kantiga designen med raka linjer som kommer alltmer på Mercedes. Bilen är lite framåtlutande vilket ger intryck av fart och har en rejäl markfrigång som antyder att tysken längtar till terrängen. I den glest ribbade grillen finner vi naturligtvis en enorm stjärna så att ingen ska undgå att se att detta är en Mercedes.
Innerutrymmena är riktigt bra och erbjuder businesskomfort för fem personer.
Det är lyxbilskänsla över anrättningen och det är bara tjockleken på din plånbok som sätter gränserna gällande extrautrustningen. Listan är som vanligt lång och sträcker sig över fyra A4-sidor där det mesta finns, vad sägs om ett askfat för 450 spänn eller en elmanövrerad bagagelucka för 4 800?
Grundpriset för instegsmodellen börjar på 379 900 kronor, ändå lär inte bilarna stå och samla damm hos importören i Malmö.

Stabil affär
Under huven erbjuds en snål dieselfyra på 170 hästkrafter (GLK 220 CDI) samt två sexcylindriga bensinare aŽla 231 (GLK 280) respektive 272 hk (GLK 350). Vi har dock provkört det klart bästa motoralternativet - den kraftfulla dieselsexan 320 CDI på 224 hästar och saftiga 540 Newtonmeter. Hela bunten är standardutrustade med tyskarnas sjustegade automatlåda, vilken sköter sig exemplariskt på såväl racingbanan som i terrängen.
Vi befinner oss nämligen på Ring Knutstorp och anläggningen innehåller förutom sin välbekanta asfaltsbana på 2 070 meter även en tuff offroadslinga. Mercedes GLK sköter sig precis så bra som man kan förvänta sig vid sidan av vägen - alltså helt problemfritt! Kraften mellan fram- och bakaxel fördelas med hjälp av en planetväxel som normalt förser 55 procent av kraften till baksulorna. Med stor spänning ger vi oss ut på racingbanan och tysken suger sig fast i sin energiska asfaltsdans. Därmed är Mercedes GLK en betydligt pålitligare kärleksaffär än alla ansträngda otrohetsäventyr i "Sex and the City".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!