"C" vilken klasskillnad

Dagens Mercedes C-klass har funnits på marknaden i fyra år och sålts i över en miljon exemplar - det är således halvtid i livscykeln. Då är det dags att sätta "plan B" i verket, något som fixas redan under bilens utvecklingstid. Visst kan det låta märkligt att ha premiär för en ny bil, men ändå ha full koll på vilka uppdateringar som ska inträffa några år senare. Över tvåtusen delar är nya, utbytta eller förbättrade jämfört med föregångaren.

Foto:

Mercedes2011-06-20 04:05


Vissa tycker att en facelift är ett billigt försäljningstrick. Men tänk dig själv att lägga ett gigantiskt pussel på 15 000 bitar och när det väl är färdigt så ska plötsligt 2 000 bitar bytas ut. Designmässigt upptäcker det tränade ögat en finslipad bak, ny grill, snyggare motorhuv, fräckare strålkastare och naturligtvis - en horisontell rad med lysdioder. Låt oss hoppa in i testbilen.

Tio motorer
Förarplatsen bjuder på en ordentlig uppfräschning med en helt ny instrumentpanel, nya mätartavlor och bättre materialfinish. Nytt är även den fyrekrade ratten och inredningslister i askträ, valnöt eller borstad aluminium. Elegant så det förslår! Framstolarna är inte så hårt stoppade och har fått marknadens bästa justeringsmöjligheter. Även i det bakersta läget finns plats för benen hos resenärerna i baksätet, vilket är ett gott betyg. Nu har även start/stopp-tekniken fått tyskarna på kroken och samtliga modeller har det som standard. Fem bensinmotorer från 156 hästkrafter till en effektstinn V8:a från AMG på 457 finns att välja mellan. Gillar du oljebrännare så erbjuds även här fem maskiner i effektspannet 136 till 265 hästar. Prislappen börjar från 307 900 kronor (C 180) och kombitillägget är 14 000. Mercedes "nya" mellanklassare är en diva som både kräver och förtjänar största omsorg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!