En äkta "stjärna"

Mercedes är för evigt kopplad till förkortningen SL. I begynnelsen stod beteckningen för "Sport Leicht" och frågan är hur det står till med ledorden idag? Visst är SL fortfarande en av världens snabbaste roadsters men den gör sig ändå bäst framförd med värdighet i exklusiva miljöer. Det räcker med att kraften finns där - den behöver faktiskt inte utnyttjas. Vi har provkört den rullande stjärnan på Mallorca!

Foto:

Mercedes2007-04-18 07:15

Kombinationen vinkeltolva och 517 hästkrafter kan förflytta en bil på ett sätt man bara måste uppleva för att förstå. Trots att matchvikten är närmare två ton kastas den framåt på ett sätt man nästan skräms för. Inte direkt från stillastående, då ser nämligen antispinnfunktionen till så att inte lågprofilsulorna går upp i rök. Men när farten kommit upp griper kopplet av hästkrafter in och accelerationen hugger tag i hela kroppen. Snacka om adrenalinkick.

Tajta hårnålar
Mercedes 300 SL "måsvingen" från mitten av femtiotalet var en tävlingsbil som tämjdes för landsvägsbruk. Bilen var fantastiskt segerrik på banorna och kunde även användas för privat körning. Det finns ingen direkt koppling till dagens generation och tyskarna markerar detta genom att numera sätta de legendariska bokstäverna "SL" framför sifferbeteckningen istället för bakom. Den bil som nu fått en ansiktslyftning lanserades 2001 och hade redan då en snygg interiör med påkostade material, något som inredningsarkitekterna gjort än bättre på den senaste versionen som vi dejtar på Mallorca när mandelträden blommar som mest. Vi provkör på tuffa serpentinvägar med tajta hårnålar och det aktiva fjädringssystemet ABC tar hand om alla krängningar. Den formsköna testbilen är på välkänt manér strikt tvåsitsig med fällbart aluminiumtak. Att det är en cabriolet märks inte i vridstyvheten, snarare tvärtom. Bilen känns stabil som om den vore skuren ur ett stycke massivt tyskt stål.

Torsk i Småland
Mercedes lyxroadster erbjuds med tre motoralternativ i grundutförande (förutom dessa finns två AMG-modeller) och värstingen heter SL 600. Det är en autobahnkryssare med dubbelturbomatad vinkeltolva och prestandan är lika hisnande som prislappen. Eller vad sägs om att klara hundrastrecket på 4,5 sekunder i en bil som kostar 1 365 000 spänn? Mellanmodellen är naturligtvis SL 500 och känns som den perfekta glidaren med sin skönsjungande vinkelåtta på 388 hästar. Instegsmodellen SL 350 kostar "bara" 863 000 kronor och under huven arbetar en nykonstruerad vinkelsexa på 272 hästkrafter. Maskinen har ett friskt och härligt sound och de många stegen i lådan lockar fram riktigt mycket körglädje. USA är naturligtvis den största marknaden för SL och lite kul fakta är att den ursprungliga "måsvingen" togs fram på beställning av importören i New York. Ska man resa långt är den enda plumpen att tanken bara rymmer åttio liter. Har du vinkeltolvan under huven, kronisk gasfot och startar jungfrufärden i vår huvudstad så är risken stor att få soppatorsk redan i mitten av Småland!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!