En GLA(d) nyhet

Vissa bilar tar oss raka vägen mellan A och B utan att göra anspråk på rolighets-principen. Andra är så körGLAda att man gärna tar en lång omväg kring hela alfabetet. På tal om alfabetet så tycks det som om Mercedes snart lagt beslag på varenda bokstav. Nu är det dags för ännu en nyhet vars namn GLA ska utläsas "Gelände Luxus Kompakt". Har den nya suven även förmågan att ta oss med bortom C, D och E?

Foto:

Mercedes2014-07-19 04:05


Suvklassen växer så det knakar och så gör även försäljningen av nya Mercedesbilar. Förra månaden blev exempelvis tyskarnas bästa - någonsin! Då levererades 158 523 bilar, vilket är en ökning med tretton procent jämfört med det tidigare rekordet. Fram tills år 2020 så ska trettio nya modeller hitta ut på marknaden och dagens testbil är en av dem.

Kräver smidighetMercedes GLA har samma bottenplatta och axelavstånd som syskonmodellerna A-, B- och CLA-klass. De stora luftintagen känns igen men sedan har motorhuven fått två snygga veck och terränglooken förstärks ytterligare av de plastinklädda hjulhusen. Även bakpartiet är riktigt snyggt med en "gangsterkeps" ovanför den välvda bakrutan och dubbla fyrkantiga avgasrör som sticker ut under hasplåten. Så ska design se ut! Inredningen är densamma som i A-klass och det känns att man sitter i en relativt liten bil med begränsade utrymmen. Fyra personer är vad som får plats och att ta sig in och ut genom bakdörrarna kräver att man är lite smidig då hjulhusen inkräktar på utrymmet. Att få med alla sina laster är dock enkelt då bagageluckan öppnar stort och sväljer 421 liter normalt eller 1 235 med fällt baksäte.

Lockar till äventyrUnder huven erbjuds fyra motorer där alla har tre gemensamma nämnare: de är fyrcylindriga, direktinsprutade och turboladdade. Bensinarna i gänget är GLA 200 på 156 hästkrafter samt GLA 250 på 211, medan dieslarna består av 200 CDI på 136 hästar samt 220 CDI på 170. Den minsta bensinaren á 285 900 kronor finns enbart med framhjulsdrift medan fyrhjulsdrift i kombination med en sjuväxlad automatlåda erbjuds till den övriga trion. 4Matic är ett helautomatiskt drivsystem där kraften normalt ligger på framhjulen, men skulle något hjul tappa greppet så kan femtio procent av kraften fördelas till bakhjulen.
Att ta sig från punkt A till B är absolut inga problem, men för att verkligen testa om Mercedes GLA även behärskar C, D och E så åker vi till en avancerad terrängbana. Mercan tar sig dock genom hinderbanan som ett rinnande vatten och terrängegenskaperna blir ännu bättre med ett offroadpaket som bjussar på 18,5 centimeters markfrigång. Då är det nästan så att tysken klarar av att rabbla hela alfabetet - baklänges!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!