En rullande dinosaurie?

Röda mattan ligger utrullad framför det världsberömda filmpalatset i Cannes - men alla celebriteter lyser med sin frånvaro. Därför blev det ramaskri när vi dök upp med en rullande stjärna som faktiskt gjorde sin världsdebut i biorullen Jurassic Park. Det är åtta år sedan och nu är det dags att lansera en helt ny modell av biltypen som elaka politiker jämför med succéfilmens dinosaurier: förhistoriska monster dömda till utrotning. Men som vanligt är det ren och skär lögn!

Foto:

Mercedes2005-08-12 07:18

Mercan ser betydligt modernare ut än föregångaren och verkar till det yttre mer anpassad för strandpromenaden i Cannes än för obanad terräng i Jurassic Park. Men till skillnad från många konkurrenter visar sig nya M-klass vara en kapabel bergsklättrare och förmodligen världens enda bil med dubbla backväxlar! Tillverkningen kommer även fortsättningsvis att ske i amerikanska Tuscaloosa vilket är helt i sin ordning med tanke på att det stora landet i väst är den största marknaden.

Spak över lådan
Innerutrymmena är bättre än hos föregångaren och erbjuder businesskomfort för fem personer. Det är lyxbils-stuk över anrättningen och det är bara tjockleken på plånboken som sätter gränser vad gäller extrautrustning Under huven erbjuds två oljebrännare, en bensinsexa och en bensinåtta. På den svenska marknaden kommer säkert den mindre bensinmotorn (ML 350) att bli storsäljaren.
Effekten är 272 hästar mot V8:ans 306, en skillnad som knappast märks vid provkörningen på den franska Rivieran. Dieslarna är naturligtvis de bästa drivkällorna fast med tanke på den höga tjänstevikten så blir skatten en rysare. Desto roligare är den sjustegade automatlådan - det är den modernaste konstruktionen på marknaden och på sitt sätt ett tekniskt underverk. Manövreringen sker nämligen med en blinkersliknande spak vid ratten vilket lanseras som en nyhet Det tar en stund att vänja sig vid funktionen och om föraren vill gripa in själv så finns knappar på ratten för upp- eller nerväxling.

Nästan autopilot
En annan nyhet är luftfjädringen som är extra användbar på en bil som ska gå omväxlande på landsvägen och på äventyrssafari i terrängen. Markfrigången kan ökas med hela elva centimeter till 29 cm vilket gör att bilen kan vada upp till midjan, fast det är inget vi vågar testa i det inbjudande, men förrädiskt salta, Medelhavet. Drivkraften fördelas efter 50/50-principen och om det inte räcker så finns även en lågväxel. Men inte nog med det - i utförslöpor kan en valfri hastighet ställas in och sedan klättrar vagnen ner för det brantaste stup utan att föraren behöver röra varken gas eller broms.
Är du nyfiken på hur det var med de dubbla backväxlarna? Jo, vid start på halt underlag har föraren i många automatväxlade bilar ett vinterläge att ta hjälp av. Lådan väljer då att starta på tvåan, men detta gäller bara vid körning framåt. Tyskarna har ändrat på det och nu finns även en högre utväxling på backen Det är lika unikt som att möta en livs levande dinosaurie på Naturhistoriska riksmuseet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!