Inget billigt nöje

"Storleken har ingen betydelse" står det att läsa på löpsedeln tvärs över gatan. Men då har man inte upplevt nya sjusitsiga Mercedes GL 500: den välutrustade tysken mäter nämligen 509 centimeter och väger som en elefant. Du som är beredd att betala runt en miljon får en V8-försedd bjässe som kan det mesta från att cruisa på autobahn i högt tempo till att klättra omkring i obanad terräng. Men nöjet smakar förstås - förutom de fasta kostnaderna måste du räkna med täta besök på macken!

Foto:

Mercedes2008-01-03 07:54

Om någon beskriver USA som landet där allting är stort så är det rätt till punkt och pricka. Hamburgarna serveras i jättelika portioner, bilarna är i storlek XXL, skyskraporna når upp till himlen och själva landet - ja, det är också väldigt stort. Det är klart att Mercedes GL 500 tillverkas i landet där ordet "storhetsvansinne" föddes. På menyn står en stor motor, sju sittplatser, ett avancerat drivsystem och luftfjädring. Let the show begin.

Sesam öppna dig
Vi kliver upp i testbilen och det anser jänkarna vara enormt viktigt. Därmed sitter man högt och har suverän utsikt från förarplatsen. Ratten är flyttbar i alla leder och på rattstången sitter en till synes futtig liten spak. Det är växelväljaren och ställs helt enkelt i fram-, back-, neutral- eller parkeringsläge. I en vagn med närmare 400 hästkrafter håller man inte på och växlar manuellt, här får den sjuväxlade automatlådan göra jobbet istället. Den stora kupén stoltserar med tre stolsrader och det innebär att en sjumannadelegation kan åka med. Tillträdet till de bakersta sätena är relativt enkelt genom att en av mellanstolarna fälls ihop och viks framåt. Listan över standardutrustning är två A4-sidor lång och till det kommer möjlighet att välja ur den likaledes rikliga tillvalslistan. Ägaren kan exempelvis glädjas åt eluppvärmt baksäte och bagagelucka som har automatisk öppnings- och stängningsfunktion!

Ägg under pedalen
Mercedes GL 500 är trots sitt klumpiga utseende en mycket kompetent terrängbil. Markfrigången med de mäktiga 19-tumshjulen är stor och testbilen är dessutom utrustad med något som kallas "Offroad-Pro" vilket bland annat innebär att den har hög- och lågväxel. Det är en mäktig känsla att höra V8:an jobba sig upp genom fartregistret: noll till hundra rullar på otroliga 6,5 sekunder och toppfarten är 240 km/h. Tänk bara på att bränsleförbrukningen blir därefter, med andra ord hög. Vid lugn körning höll den sig runt 1,3 liter milen, fast med hårdare tryck på pedalen så ökar törsten nästan upp mot det dubbla. Vem har då behov av en "full size-bil" som denna? Måhända har du en stor båt som ska dras på en trailer. GL 500 får nämligen dra upp till 3.5 ton, tänk dock på att ha rätt körkort. Vill du däremellan kunna åka fler än fem personer så finns det också starka argument. Något billigt nöje kommer det aldrig att bli men det har ju tyskarna å andra sidan aldrig påstått heller?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!