Lyckad kombi(nation)

Vill ni se en stjärna? Tja, då räcker det att titta på nya Mercedes E-klass kombi. Här är det inga problem att stuva in två kubikmeter last genom den rekordstora bagageluckan. Utrymmet är minst sagt flexibelt och kan varieras från 695 liter ända upp till 1 950. Dagens testbil är en säker favorit hos storfamiljerna, men också hos Europas taxiförare. "Störst i klassen" säger tyskarna och ler stort. Möt den senaste nyheten från Stuttgart!

Foto:

Mercedes2009-12-08 08:14


Tacka Ingvar Kamprad för lastbarheten i nya Mercedes E-klass kombi. Tja, det kan låta märkligt men utvecklingsbossen Martin Lorentz tillbringade flera timmar på IKEA-parkeringar för att studera hur familjerna lastade sina bilar. Martin upptäckte flera problem, exempelvis en så liten detalj som öppningen av bagageluckan?

Liv i luckan
Designen har naturligtvis hämtats från sedanmodellen vilket innebär att karossen blivit kantigare med skarpa karossveck. Takrailsen i aluminium och kromlisterna i sidorutornas nederdel ger bilen samtidigt en smäcker profil med stora, snedvridna baklysen som går runt hörnet på bagageluckan. Nu återkommer vi till IKEA-historien eftersom folk tvingades släppa allt de hade i händerna för att öppna bakluckan. Därför är det ingen överraskning att nya E-klass kombi har begåvats med elektrisk bagageöppning som standard. Vill man fälla baksätets ryggstöd antingen helt eller delvis så finns det precis innanför bagageluckan en spak och vips får man ett nästan plant lastgolv, vilket Billy och hans möbelpolare tackar för. Till bagaget finns dessutom en rad extratillbehör - vad sägs om två bakåtvända extrasäten avsedda för småttingar som är maximalt 140 centimeter höga och väger 50 kilo? Nej, den texten har nog aldrig någon taxiförare läst.

Många motorer
Kupén är riktigt rymlig såväl fram som bak och har typisk "Mercedeskänsla". Alla material är av yppersta kvalité och allt andas tysk perfektionism. Jag vrider om tändningsnyckeln till vår E 250 CDI och vips vaknar dieselfyrans 204 hästkrafter till liv. Det är en trevlig maskin som hela tiden känns pigg och alert tack vare sina 500 Nm. På vägen rullar testbilen otroligt stabilt och säkert. Mycket tack vare den bakre luftfjädringen och nivåregleringen som är standard.
Flera av modellerna (inklusive vår testbil) har beteckningen BlueEfficiency vilket betyder förbättrat luftmotstånd men även motoroptimeringar och lättrullande däck. Allt för att få lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Under huven erbjuds så många motoralternativ att man blir yr i mössan - om vi börjar med dieselspisarna så finns fyra maskiner från E 200 DCI på 136 hästkrafter till E 350 DCI som har en V6:a på 231. Bensinarna är däremot sex till antalet, där inroparen är E 200 CGI med sina 184 hk och modellprogrammet toppas av E 63 AMG med en supervass V8:a på 525 hästar. Snacka om att lasta med (E-)klass!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!