Med fransk stjärnglans

Samarbete över märkesgränserna är bra, men förvirrande! För att börja nysta i ena änden så är nya Renault Clio egentligen en förklädd Nissan Micra och snart lanseras en ny Nissan Navara som ska byggas tillsammans med konkurrenten Mitsubishi L200. Det japanska bolaget ägs till 37 procent av Mercedes och deras senaste stjärnbil, förlåt, skåpbil heter Citan. För att knyta ihop säcken så är det en franskbyggd Renault Kangoo och vi har provkört den märkliga konstellationen.

Foto:

Mercedes2013-05-10 04:05


Det här är bilen som vi aldrig trodde skulle byggas - nya Mercedes Citan. Tja, utseendet ser lite märkligt ut och proportionerna stämmer inte riktigt överrens med den överdrivet stora stjärnan i nosen. Är det här verkligen en Mercedes? Svaret är både ja och nej. Tillvägagångssättet heter helt enkelt "rebadging" och innebär att man tar en befintlig bil och lite förenklat byter kylaremblem. Vips kan en Renault Kangoo förvandlas till en Mercedes Citan.

Sida vid sidaSmå transportbilar växer starkt i Europa och under förra året såldes över 700 000 så det är inte konstigt att Mercedes vill vara med och ta för sig av kakan. Citan är tyskarnas första modell i den mindre skåpbilsklassen och trots att den i grunden är en Renault så är det "en sann Mercedes i minsta detalj". I alla fall om vi läser pressmaterialet. Verkligheten ter sig något annorlunda - för samarbetet över märkesgränserna slutar inte här. Mercedes Citan tillverkas nämligen sida vid sida med Renault Kangoo i franska Maubeuge. Låt oss hoppa in bakom ratten och här har såväl materialval, instrument och knappar setts över. Tack vare de frikostiga rutorna blir interiören ljus och precis som på den franska motsvarigheten så finns ett antal finurliga stuvfack. För att vara ett litet skåp så är valmöjligheterna ändå många med tre olika utföranden, tre karosslängder och två olika turbodieslar.

En bil - fem ansikten"Citan Mixto" är den femsitsiga skåpbilsvarianten och säljs enbart med den längsta karossen. Som standard hittar vi bland annat dubbla skjutdörrar men också fällbart baksäte och ett galler som separerar passagerar- och bagageutrymme. "Citan Kombi" är även den femsitsig med fällbart baksäte men är baserad på den mellanlånga karossen. Avslutningsvis har vi tvåsitsiga "Citan Skåp" som går att få i alla tre karosslängder: 394, 432 respektive 471 centimeter. Lastutrymmet är här avskilt från förar- och passagerarutrymme med en säker vägg som fungerar som ljudavskiljare. Golvet har sex lastöglor och är dessutom inklädd med en skyddande plastmatta.
Sedan kan man välja om man vill ha dubbla bakdörrar eller en takhängd baklucka och som tillval erbjuds naturligtvis den franska "giraffluckan" som är en lastlucka i taket. Under huven erbjuds två dieselfyror på 1,4-liter, däremot är effekten på 75 eller 90 hästkrafter. Ursäkta om det blir tjatigt, men det är samma motorer som i (just det) Renault Kangoo. Om du varken är intresserad av en Renault eller Mercedes så går det precis lika bra med Citroën Berlingo, Fiat Dobló eller Peugeot Partner. Oj, vilken sängkammarfars!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!