Oj, vilken snygging

Mercedes A-klass har mycket på sitt samvete, bland annat att våra älgskyltar norpas under mystiska omständigheter och att älgskit blev hårdvaluta. Det var nämligen under ett elchtest som "stjärnfallet" blev ett faktum och genast öppnade tyskarna upp ögonen för skogens konung. Nu är det här historia och A-klassen blev trots allt en försäljningssuccé. Nu är det dags för en helt ny generation som inte har en skruv gemensamt med gamlingen.

Foto:

Mercedes2013-01-14 07:07


Vet du vad tennisproffset Roger Federer, skådespelaren George Clooney och fotomodellen Julia Stegner har gemensamt? Jo, världsstjärnorna är ambassadörer för en rullande stjärna, nämligen Mercedes (A-klass). Men de får kämpa mot Robert Downey som samarbetar med Audi (A3) och Tom Cruise som spänner musklerna tillsammans med BMW (1-serie). Nu ska kändiseliten hjälpa till att kränga bilar i lilla premiumklassen.

Mer busig än bussig
Vi kan lugnt konstatera att nya A-klass är en helt ny bil. Tysken är inte längre ett vingligt högbygge som de föregående generationerna, utan det här är något helt nytt, fräscht och förbannat snyggt. Att Mercedes siktar på en yngre målgrupp är ingen hemlighet och det märks inte minst på att någon gubbhatt inte får plats, men väl en keps. Nya A-klass har tappat hela sexton centimeter på höjden jämfört med föregångaren samtidigt som längden ökat med fyrtio cm - vilket satt sina tydliga spår i baksätet! Utrymmet bjuder på en riktig "grand slam" och huserar ambassadörerna Federer, Clooney och Stegner utan problem. Komforten bakom ratten är mycket bra och den bussliknande rattställningen har försvunnit en gång för alla. Även interiören har fått sig en rejäl makeover och inredningen är sportigt elegant med perfekt fingertoppskänsla på såväl material, knappar som reglage.

Tuffa tag väntar
Mercedes A-klass bygger på tyskarnas nya framhjulsdrivna bottenplatta, precis som storebrorsan B-klass. Men likheterna tar inte slut där, utan även motorutbudet delas mellan syskonen. Det rör sig om bensinfyror på 122 (A 180), 156 (A 200) respektive 211 hästkrafter (A 250) samt miljödieslar på 109 (A 180 CDI), 136 (A 200 CDI) respektive 170 hästar (A 220 CDI). Vi har provkört den minsta oljepannan som kan bli din för 229 900 kronor.
Turbomaskinen klarar hundrastrecket på 11,3 sekunder, toppar 190 och dricker 0,40 liter milen samtidigt som köregenskaperna är underhållande och fjädringskomforten riktigt hög. Det kommer alltså bli tuffa tag i lilla premiumklassen när Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A-klass ska göra upp om kundernas gunst. Vilken kärra du väljer handlar om tycke och smak, men hamnar du ändå i kvalet så kan du alltid låta din idol få göra valet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!