Rhapsody in lyx

"Rhapsody in rock" är en mastodontshow vars grundidé är att bjuda på de bästa artisterna och en hisnande föreställning. Mercedes CL 500 har samma taktik och tyskarna har plockat fram det bästa som idag kan uppbringas från bilvärlden. Designen är lika fräck som Lena Philipson, motorn sjunger upp som Tito Beltran och köregenskaperna förtrollar oss som Joe Labero. Dessutom är träpanelerna i samma högglanspolerade pianolack som Robert Wells Steinwayflygel. Välkommen till "Rhapsody in lyx!"

Foto:

Mercedes2006-12-11 09:02


"Det bästa sättet att slippa ifrån en frestelse är att falla för den". Citatet är hämtat från den världsberömda författaren Oscar Wilde. Engelsmannen ägnade hela sitt liv åt att skriva om de yttersta njutningarna och det kunde handla om alltifrån en god handrullad kubansk cigarr till ett välsmakande årgångsvin från Provence.
Mercedes CL 500 är ett utmärkt exempel i vår tidsålder och ju mer man synar coupén i sömmarna desto större åtrå skänker den.

Kung av komfort
Med en längd på fem meter och matchvikt på två ton så är testbilen ingen liten pjäs. Formgivningen, med det eleganta kupoltaket, gör dock att storleken till en del försvinner.
Men att CL 500 är en riktig snygging behöver vi knappast bråka om och med sin extrastora stjärna i kylarmaskeringen kan ingen undgå att se att det är en "merca". I framfåtöljerna sitter vi som kungar och har tillgång till såväl värme, kyla och massage.
Insteget till baksätet löper smärtfritt och affärsmän i Armanikostymer behöver inte riskera sömmarna, trots coupé-profilen.
Faktum är att två fullvuxna sitter riktigt bra i bakfåtöljerna och en långresa till Monaco är inget som avskräcker.
Ja, det kanske rent av är ett måste att vinna lite kosing på det världsberömda casinot med tanke på att grundpriset startar på 1 085 000 kronor.

Dagens boktips
Inredningen är påkostad och överarbetad in i minsta detalj. Vad sägs om kalvskinn, mocka i taket och högglanspolerad valnöt? Instrumenteringen består av en stor hastighetsmätare flankerad av en varvräknare och antalet knappar har bantats med hjälp av "Comand". Systemet består av en stor bildskärm och ett musliknande styrdon som manövrerar alltifrån ljudanläggningen till avståndsradarn. Under huven arbetar en skönsjungande vinkelåtta på 388 hästkrafter som rasande snabbt tar dig upp till 250 knyck.
Det är smått fantastiskt att uppleva den nya finessen som ökar strålkastarnas ljusintensitet efter hastigheten! Den sjustegade automatlådan växlar naturligtvis utan att du märker det och skulle det regna så går bromsarna in automatisk och torkar skivorna. Som grädde på moset erbjuds "Night View Assist" som med hjälp av infraröda strålkastare visar vad som döljs i mörkret. Ja, de allra flesta kommer aldrig utforska alla finesser som finns i Mercedes CL 500. Men är du intresserad så är instruktionsboken en liten nätt lunta på sjuhundra sidor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!