SLK vinner dragkampen

Det snöar när vi lyfter från Sverige, men efter två snabbyten och fyra timmars ompysslande av flygvärdinnorna så tar vi mark. Mallorca bjuder på ett strålande mottagande med +20 grader och det är inte dumt när nya superfräcka Mercedes SLK ska provköras på grisfesternas förlovande ö. Ändå spelar vädrets makter ingen större roll - Mercan är ju försedd med ett fällbart plåttak som passar lika bra för såväl svensk vinter som spansk sommar!

Foto:

Mercedes2004-04-02 07:12

Våra testbilar står uppställda med millimeterprecision utanför flygplatsen och ett gäng engelska charterturister turas om att bli fotade vid attraktionen Det slutar med att de kritvita britterna ber att få provsitta till reseledarens stora förtvivlan. Ja, det här ger en vink om hur försäljningen ska gå - engelsmännen är nämligen både Mallis mest hängivna besökare och cabmarknadens bästa kunder i Europa. Visst är det sistnämnda konstigt med tanke på att kungariket har över 180 regndagar om året?

Solklar succé
Att provköra bilar på Mallis är som att åka på en ospecificerad charterresa: allt kan hända. Spanjorerna kör som vettvillingar, trafiken är intensiv och respekten för stoppljusen är lika stor som för polisen - med andra ord ingen alls. Med denna vetskap börjar vi fälla plåttaket och efter tjugotvå sekunder är bilen helt avklädd. Dessutom kan man numera köpa till fjärrbetjäning av taket för 1 100 kronor, då räcker det att fingra på en fjärrkontroll så utspelar sig ett elektrohydrauliskt förvandlingsnummer inför omgivningens häpna blickar. "Det sitter ju ingen i bilen" yrade spanjorerna medan jag asgarvade femtio meter bort. Men det är ändå den förnämliga sittbrunnen som får mig att haja till mest. Det är en avsevärd förbättring och lär täppa till truten på alla konkurrenter. Instrumenteringen är fantastisk och de båda framstolarna har aldrig varit så skålade. Det börjar likna en solklar succé?

Gudomlig cabriolet
Vi åker vidare mot bergstaden Valldemossa, det var i klostret här som Frédéric Chopin komponerade "Regndroppspreludiet" - ändå gassar solen och gränsen mellan himmel och hav är helt utsuddad. Utsikten är lika bedårande som Mercans formgivning och frågan är om en cabriolet kan bli mycket attraktivare än så här? Under huven erbjuds tre motoralternativ: sexcylindriga SLK 350 (272 hk) samt åttacylindriga SLK 55 AMG (360 hk) Vi har dock lagt beslag på instegsmodellen 200 Kompressor, vilken begåvats med en fyra på 163 hästar som når hundrastrecket på 7,9 sekunder och toppar 230. Körkänslan är på topp och öns plågsamma kullerstensgator gör sig icke besvär. Och medan marssolen sakta sänker sig bortom horisonten så fortsätter vi köra nercabbat fram till dess partyfolket kryper till kojs. Det kan vi tacka Airscarf för, det är nämligen en ny innovation som sprutar varmluft ifrån nackstöden. Därmed är "dragkampen" avgjord och vi avslutar provkörningen vid den enorma katedralen i Palma. Här sjunger vi ut i Janis Joplins slagdänga: "Oh Lord, wont you buy me a Mercedes-Benz!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!