Stjärnan i Hollywood

Var ska en stjärna vara om inte i Hollywood och vi glider längs "Sunset" under Kaliforniens palmer. Ur bilstereon strömmar passande musik från Supertramp och hitten "Breakfast in America" då vi passerar den magnifika entrén till Paramount Pictures. Lika spektakulärt är Hollywood Boulevard med alla signaturer och handavtryck på trottoaren. Vår rullande stjärna vill inte vara sämre utan lämnar ifrån sig svarta däckavtryck - nya Mercedes SL!

Foto:

Mercedes2008-04-09 07:08


Mercedes är för evigt kopplad till förkortningen SL. I begynnelsen stod beteckningen för "Sportlich Leicht" och frågan är om nya generationen är "Sportigt Lätt"? Jo, visst är SL fortfarande en av världens mest kompetenta roadsters och under huven på SL 350 arbetar en ny superintressant V6:a på 316 hästar. Den högvarviga maskinen levererar 360 Newtonmeter och kraften slungar iväg bilen till hundra på 6,2 sekunder. Vi har testkört på stjärnornas hemmaplan - Los Angeles.

En öppen affär
Vi kör ut på Interstate 5 North, riktning Sacramento varpå hastigheten och motorljudet sakta smyger upp. När vi så ansluter till den fyrfiliga motorvägen mot Pasadena är det svårt att hålla tillbaka gaspedalen, men sherifferna här är stenhårda. Yttertemperaturen är 15 grader men tack vare vindavvisaren bakom sätena och nyheten Air Scarf så känns livet oförskämt bra. Vad Air Scarf är? Jo, det är en innovation som blåser behaglig varmluft i nacken på såväl förare som passagerare. Den formsköna roadstern är på välkänt manér strikt tvåsitsig med fällbart aluminiumtak. Att det är en cab märks inte i vridstyvheten, snarare tvärtom. Bilen känns stabil som om den vore skuren ur ett stycke massivt tyskt stål. Vi svänger av från motorvägen mot San Bernadino - där finns nämligen körglada vägar som passar Mercedes SL350. Automatlådan jobbar flitigt mellan de sju lägena och motorn svarar blixtsnabbt på varje dutt på gasen.

Förblir en stjärna
Det är svårt att tro men grundbilen härstammar faktiskt från 2001. SL har därför lyfts med en fräckare grill, nya strålkastare och precis som på anfadern 300 SL från 1954: två längsgående bulor på motorhuven samt luftgälar på framskärmarna. Baken däremot har begåvats med fyrkantiga dubbelpipor och en diffuser-atrapp i stötfångaren. Vi provkörde det näst minsta motoralternativet, för även en SL 280 existerar. Är dessa i svagaste laget?
Okej, då erbjuds även storsäljaren SL 500 (V8 på 388 hk) samt SL 600 (V12 på 517 hk). Dessutom finns SL 63 AMG (V8 på 525 hk) och SL 65 AMG (V12 på 612 hk) som klår upp allt annat. Vi är tillbaka där vi började och på bergssluttningen reser sig den världsberömda Hollywoodskylten. Ja, här har många misslyckade skådespelare kastat sig ut mot en säker död. Mercedes SL behöver dock inte fundera på att rulla över stupet - bilen är och förblir en stjärna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!