Stjärnstatus i Troppan

Ska vi ge en eller fem euro i dricks? Servitören väntar otåligt på vad som ska lämnas kvar på assietten efter att vi druckit upp kaffet och svalt sista tuggan av croissanten. Med tanke på att vår knallröda testbil står parkerad ett stenkast från oss och fått beundrande blickar från servitören så är det förmodligen bäst att lämna fem. Men innan vi hinner sätta oss i bilen så kommer en blomsterflicka och två euro till ryker. Det är förenat med stora omkostnader att köra en Mercedes SL 63 AMG i Frankrike.

Foto:

Mercedes2012-07-03 04:06


Dagens testkärra är helt rätt bil att glida ner till hamnen i Saint Tropez en solig eftermiddag när uteserveringarna är fyllda. Det tycker i alla fall Mercedes som lagt provkörningen av nya SL 63 AMG med utgångspunkt från jetsetstaden. Naturligtvis åker vi taxihelikopter till "Troppan" och väl där är det äntligen dags att trycka på startknappen till V8:an.

Härligt, härligt?
Liksom ärkerivalen Porsche 911 har Mercedes SL vårdat sitt specifika utseende och genom åren enbart gjort små förändringar samt förbättringar. Som tidigare är det nedfällbara taket tvådelat men för att starta strippshowen måste bilen stå helt still i tjugo sekunder. Det behöver man inte med nya Porsche 911 cabriolet som helt omvänt tillåter att man kör i 50. Utseendet är lika sportigt som elegant och den knallröda lacken skriker ut att det här är en busbil som längtar efter att få bränna gummi. Komforten är hög och vi fascineras av kvalitén på exempelvis instrumenteringen där hastighetsmätaren är graderad till 320. Tja, hastigheten visas även digitalt till vänster om varvräknaren vars rödmarkering börjar strax efter 6 000 varv. Med taket uppe ryms 504 liter bagage eller 364 då man förpassat toppen i skuffen. Inte mycket - men kör man den här bilen så är det storleken på plånboken som räknas och inte på bagaget.

?men farligt, farligt
Under motorhuven bultar en 5.5-liters V8 som finns med två effektuttag: 537 hästkrafter eller 564 om bilen utrustas med "performance package". 0-100 km/h rullar på 4,3 sekunder för den "klenaste" motorn eller 4,2 för den större. För att göra lite skillnad vad gäller topphastigheten så är hastighetsspärren satt till 250 km/h på standardmotorn, men griper först in vid 300 på racerjärnet. Trots detta är snittförbrukningen densamma på båda motorerna, nämligen 0,99 liter milen. 1 619 000 kronor är grundpriset för SL 63 AMG och då ingår inte "performance package" som höjer priset med 138 000.
Efter att ha följt den franska Rivieran passerar vi kungafamiljens sommarhus i Sainte-Maxime och målet är Sezz Hotell. Där tar en frackklädd portier emot oss och öppnar bildörren med ena handen samtidigt som den andra är beredd att ta emot dricksen, helst en hel bunt sedlar med tanke på bilen. Att vi bara lånat tysken för ett par dagar spelar ingen roll - det håller man tyst om här. What happens in Troppan, stays in Troppan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!