Tyskarna visar CLA(ss)

Vad händer om man tvättar en CLS i 90 grader? Jo, vips så har du en mindre bil med ett betydligt charmigare pris. Mercedes CLA är tyskarnas senaste stjärnskott och fyrdörrars coupén har ett lika elegant som sensuellt linjespel. Ja, designen är läcker och ger bilen intrycket av att vara betydligt dyrare än vad den i själva verket är. CLA blir den femtonde medlemmen i tyskarnas bilfamilj och tillverkas på samma bottenplatta som lilla A-klass. Häng med på vår provkörning!

Foto:

Mercedes2013-06-26 06:06


För tio år sedan lanserades den undersköna Mercedes CLS. En coupé som kom att skapa en designtrend och kopierades av konkurrenter som Audi, BMW, Porsche och Volkswagen. Nu gör således en ny fyrdörrars coupé entré: Mercedes CLA. Om de tyska konkurrenterna även denna gång tar fram "kopieringsmaskinen" återstår dock att se.

Mer burdus än elegantBilar i det något mindre formatet brukar tendera i att ha en slätstruken design som inte är ett dugg upphetsande. Mercedes CLA är dock riktigt elegant och profilen samt sidolinjen är i en klass för sig. Speciellt lägger vi märke till taklinjen som går ner över bagageluckan samtidigt som själva nospartiet med den stora grillen, den överdimensionerade stjärnan och de tre stora luftintagen känns mer burdusa än eleganta. Bakpartiet andas samma känsla, men är ändå något mer sofistikerad. Inredning och instrumentering är identisk med A-klass och här känns det faktiskt att man sitter i en liten bil med begränsade utrymmen, speciellt i baksätet. Utöver grundversionen finns en rad olika utrustningspaket att välja mellan och det hela toppas av AMG Line för 21 900 kronor, men då ingår också det mesta och lite därtill.

Provocera meraPå motorfronten hittar vi inledningsvis fyrcylindriga motorer. Tre bensinare på 122 (CLA 180), 156 (CLA 200) respektive 211 hästkrafter (CLA 250) samt en diesel på 170 (CLA 220 CDi). Lite senare kommer ytterligare en dieselspis på 122 hästar, vilken har en förbrukning på halvlitern milen och ett koldioxidutsläpp på 118 gram per kilometer. Vi har dock testkört den förväntade storsäljaren Mercedes CLA 200, vilken tyskarna gissar kommer att stå för över femtio procent av den svenska försäljningen. Maskinen fixar det berömda hundrastrecket på 8,6 sekunder, toppar 230 km/h och dricker måttliga 0,55 liter milen.
Köregenskaperna är i en klass för sig och bilen ter sig ypperligt på vägen. Styrningen känns exakt samtidigt som chassit är fast och även när vi försöker provocera kärran så känns den stabil. Mercedes A-klass kom så sent som förra året och B-klass året innan, vilka är två vettiga och funktionella bilar. Men den som köper en Mercedes CLA värderar en utstickande och brutal design mer. Så grundpriset á 269 900 kronor är väl knappast något som avskräcker en kräsen Mercedesköpare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!