Vilken världsstjärna

Mercedes CLS lanserades för sju år sedan och ställde genast begreppet coupé på sin yttersta spets. Alla förknippade biltypen med en tvådörrars sportvagn, men tyskarna bevisade att man lika gärna kunde ha fyra dörrar bara den linjesköna karossen fanns kvar. Högljudda protester hördes, ändå hakade konkurrenterna snabbt på. Nu är det således dags för en helt ny modell att göra entré och vi har provkört skönheten!

Foto:

Mercedes2011-02-19 05:05


Eurokraterna i Bryssel tar varje år beslut i mängder av frågor men än har de konstigt nog inte fastsällt en gällande norm för hur många grader ett tak ska slutta för att få klassificera sig som "coupé". Det är säkert bara en tidsfråga innan frågan tas upp på dagordningen och tills dess får vi ta Mercedes coupébeskrivning på orden.

Akta huvudet
Nya CLS är helt ny men yttermåtten från gamlingen är påfallande lika fastän bilen vuxit ett par centimeter på alla håll och kanter, utom taklinjen som sänkts ytterligare en centimeter. Den stora nyheten sitter i nospartiet som har världens första serietillverkade LED-strålkastare. Här lyser sjuttioen små ljusdioder i varje strålkastare och ersätter tidigare xenonljus samt alla andra lampor. Även själva grillen är ny och har nu en horisontell kromad list mot tidigare två. Karossidorna har blivit mer markerat skulpterade och baktill har det kommit nya bakljus. Interiören bjuder på stjärnglans med utsökt kalvskinn och handpolerade träpaneler. Framstolarna är bekväma och det finns ingen hejd på inställningsmöjligheterna. Att äntra baksoffan är lite bökigare eftersom taklinjen är kraftigt nerdragen och här gäller det att akta så man inte slår huvudet i takkanten. Takhöjden är nämligen extremt låg, eller vad sägs om 142 centimeter? Komforten är bland de bästa, inte bara i sätena utan även när det gäller åkkomforten. Wunderbar!

Stor plånbok
Under motorhuven på testbilen sitter en sexa på 306 hästar och det är instegsmodellen vars pris börjar från 599 000 kronor. Liksom tidigare hittar vi en sjustegad automat som växlar helt omärkligt och slungar iväg 1,7-tonnaren från noll till hundra på 6,1 sekunder. Bakom ratten och med foten hårt på gaspedalen tycks aldrig den stora limousinecoupén sluta accelerera. Det är bara den elektroniska fartspärren vid 250 km/h som sätter stopp för alla vilda och vansinniga fantasier - ändå är soppatörsten relativt blygsam á la 0,68 liter milen.
Vill du hellre höra mullret från en V8 så erbjuds CLS 500 på 408 hästkrafter (779 000:-) samt värstingen CLS 63 AMG på hela 525 (1 116 000:-). Naturligtvis finns även en dieselsexa i modellprogrammet på 265 hästar (645 000:-). Tja, det här är ingen billig leksak men har man bara råd så är den värd varje krona. Det är sällan vi känt så mycket för en bil som i det här fallet, allt är så in i norden perfekt. Förutom den kraftigt sluttande taklinjen förstås som kunde varit lite högre - fast då hade det å andra sidan inte varit någon äkta coupé, eller?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!