Vilket drag i nya SLK

Hur många har råd att hosta upp två mille för en fräck Mercedes SLS? Tja, inte så många. Men om vi kapar priset med tre fjärdedelar så växer kundskaran rejält. Det är inte på måfå som nya SLK kallas "mini SLS" för man hittar lätt designattribut som är mycket snarlika. Titta på den kaxiga fronten med den stora stjärnan i mitten och luftutsläppen på sidorna. Vi faller pladask och på tal om vatten så behövs bara tjugo sekunder för att fälla upp taket om det börjar regna.

Foto:

Mercedes2011-04-24 04:05


Regn, rusk och cabkörning har aldrig funkat särskilt bra tillsammans. De riktiga entusiasterna hävdar att det bara handlar om att köra med "rätt" hastighet, men det är inget vi rekommenderar. Mercedes förändrade dock allt 1996 då den första roadstern med fällbart plåttak lanserades och nu är det dags för den tredje generationens SLK.

Öppen för intryck
Vi har redan bekantat oss med designen, men låt oss gå ännu ett ärevarv kring tysken. Den långsträckta huven är inte så kilformad längre och vi ger tummen upp för ventilationsgallren på framskärmarna. Även baken är fräck och varenda liten detalj på SLK är helt ny. Det går att hitta många likheter med supersportbilen SLS - inte minst interiört är släktskapet omöjligt att missa. Sportratten och ventilationsutblåsen är identiska och testbilens läderstolar i saharabeige är underbara med trepunktsbälten i rött. En av de stora nyheterna är att man numera kan välja mellan tre olika fällbara tak: ett vanligt aluminiumtak är standard medan ett panoramaglastak erbjuds för 4 700 kronor. Men det finns ytterligare en världsnyhet för 23 000 extra som kallas "Magic Sky Control". Det är ytterst avancerat och glasets ljusgenomsläpplighet förändras med en knapptryckning från mörkt till transparent eller omvänt. Hur det funkar? Det handlar om partiklar i glaset som förändras med hjälp av ström.

Klistrad på vägen
Under huven kan hugande spekulanter välja mellan tre olika motorer. SLK 200 (393 900:-) har en bensinfyra på 184 hästkrafter och nästa maskin på tur är SLK 250 (422 900:-) som har samma motor fast vässad till 204 hästar. Vi har dock provkört SLK 350 (524 900:-) vilken har begåvats med en sportig och skönsjungande V6:a på 306 kusar. Noll till hundra rullar på 5,6 sekunder medan toppfarten är begränsad till 250. Lite senare lanseras även en turbodiesel på 204 hästkrafter liksom AMG-versionen med en V8 på 420.
Den höga kvalitén mixad med sportbilskänsla är påtaglig. Roadstern ligger som klistrad på vägen och inbjuder verkligen till att köras tufft och hårt. Medan vårsolen sakta sänker sig bortom horisonten så fortsätter vi köra nercabbat. Om det blir en kylig kväll så är det bara att aktivera Airscarf som sprutar varmluft ifrån nackstöden. Därmed är "dragkampen" avgjord och vi sjunger ut i Janis Joplins slagdänga: "Oh Lord, wont you buy me a Mercedes-Benz!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!