Vill ni "C" en stjärna?

"Vill ni se en stjärna? Se på mig!" Zarah Leander får ursäkta, men primadonnans gamla paradnummer beskriver nya Mercedes C-klass perfekt. Det är nämligen en typisk diva som gillar att stå i rampljuset, vilket inte är så konstigt. Utseendet är elegant och metalliclacken gör att bilen glittrar som en stjärna. Varenda liten rynka från gamlingen är borta och vagnen ligger som ett strykjärn i hårnålarna. Mercedes nya mellanklassare är en diva som både kräver och förtjänar största omsorg!

Foto:

Mercedes2007-04-12 09:35

Nya Mercedes C-klass är familjebilen med två ansikten. Det är faktiskt sant: Classic och Elegance bjuder på den traditionella "stjärnstilen" medan Avantgarde sticker ut från mängden. Den senare versionen bjuder exempelvis på en infälld jättestjärna i nosen istället för den lilla längst fram på huven. Utseendet har dock förändrats radikalt på hela trion och kan lite skämtsamt beskrivas som en tillplattad S-klass.
Interiören är helt ny och instrumentpanelen sveper runt föraren. Framstolarna är inte så hårt stoppade och har fått marknadens bästa justeringsmöjligheter. Även i det bakersta läget finns plats för benen hos resenärerna där bak, vilket är ett gott betyg. Bilen har dessutom växt med sex centimeter i längd och fyra i bredd vilket naturligtvis påverkar svängrummet. Full poäng alltså för utrymme och sittkomfort! Den säkerhetsmedvetne kan glädjas åt att krockskyddet är av världsklass. Många avancerade säkerhetssystem ingår i standardutrustningen medan andra kan väljas från den långa tillvalslistan. PreSafe kostar 3 800 kronor och förbereder bilen om en olycka är oundviklig genom att dra åt bältena, räta upp ryggstöden och stänga fönster samt taklucka. Systemet är värt varenda krona.
Under huven erbjuds inledningsvis två dunderdieslar: en fyra på 170 hästkrafter samt en sexa på 224. På bensinmenyn finns en kompressorfyra på 184 hästkrafter samt två sexcylindriga på 231 respektive 272. Vi har provkört den sistnämnda kurvkramaren och maskinen är lika underhållande som Zarah Leander. Denna är kopplad till en sjustegad automatlåda med ännu mjukare växlingar och sparade bränsledroppar. C-klass har otroligt nog behållit prisnivån och även prutat på vissa modeller, allt för att kvala in som tjänstebil.
Senare i höst lanseras C 180 (156 hk) och den hamnar under den magiska prisgränsen på 7,5 basbelopp tack vare sitt grundpris aŽla 287 900. Ändå ingår luftkonditionering, aluminiumfälgar och självjusterande stötdämpare - däremot kostar en askkopp trehundra spänn! Efter ett par intensiva dagar tillsammans så kan man riktigt höra hur vår diviga testbil tar ton. Vill ni se en stjärna? Se på mig! Ni får mycket gärna, se på mig. Tårar kan jag gjuta, blixtar kan jag skjuta. Jag är primadonna, absoluta!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!