Busigast i klassen

(Hultsfred - Småland) Bilbranschen är på väg att bli sminkösernas och plastkirurgernas drömkund Allt fler tar nämligen hjälp av skönhetspreparat och ansiktslyftningar - titta bara på MG ZR. Egentligen är det en föråldrad Rover Twentyfive som med hjälp av sillikon i fronten, mascara på sidorna och knallrött rouge har blivit ung på nytt. Frågan är om åldersrynkorna har slätats ut tillräckligt bra?

Foto:

MG2003-10-14 07:42

MG ZR är inget vanligt hopplock. Frontspoilern är utrustad med nätförsedda luftintag och bakspoilern ska minska lyftkrafterna. Bilen är dessutom utrustad med tuffa sidokjolar, sänkt sportchassi, bredare däck, fetare fälgar och dubbla avgasrör. Det är ingen hemlighet att MG inriktar sig på tätplatsen i lilla busbilsklassen. Metoden är som vanligt en maximal motor i en minimal bil.
Det vattnas i munnen inför den första närkontakten med MG ZR. Det är nämligen lätt för saliven att rinna till när man är på bushumör och står inför följande faktum: många hästar, extrema fartresurser och lyckad "makeup". Lycka finns även att finna i de skålade framsätena. Stolarna har fått ordentliga sidostöd och eftersom testbilen är lackerad i "solar red" så går textilierna i svart med röda sömmar.Däremot är knapparna och reglagen i enklaste laget, men allt fungerar perfekt utan problem. Tänk på att det här är en uppskrämd sportversion av Rover Twentyfive, en bil som i sin tur härstammar från 1995. Helt moderiktigt består dock instrumentpanelen av vita mätartavlor med svarta siffror. Det är ett billigt trick som alltid går hem hos entusiasterna. Baksätet är dessutom användbart, men två Schwarzeneggers i bredd är inget vi rekommenderar

Bra vibrationer
Det bästa av allt är ändå motorn - under huven hörs nämligen ett angenämt morrande som bryter ut till ett vasst vrål när fyrans 160 hästar piskas. Kusarna drar iväg kärran till hundra på sju sekunder och om du fortsätter stå på toppas 210.
Bilen suger sig fast i asfalten och älskar kurviga småvägar. Varje krängning känns i hela kroppen och sportfjädringen förvandlar MG:n till en "rullande vibrator" Som alla britter är ZR väluppfostrad i sitt uppträdande, men vill du leka och provocera så är det inga problem. Det är bara att ta ett stabilt grepp om ratten, tung fot på gasen och försöka tygla hästarna manuellt - det finns nämligen inga elektroniska hjälpsystem. Därmed lever motorn sitt eget liv och det är svårt att skydda sig mot dess vilja att löpa amok. Men skulle färden rulla käpprätt åt skogen så skyddar två krockkuddar och trepunktsbälten på samtliga platser. Ja, det här är vad du får för 169.900 kronor. Mycket pengar, å andra sidan har smink aldrig varit billigt. Men visst är MG ZR vacker med allt sitt spackel!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!