Genialt minimalistisk

Nu är det dags att förnya bilen som ska föra tankarna tillbaka till urhundkojan från 1959. Det var då som en lång och magerlagd gentleman bevisade att det gick att trycka ner en fyrcylindrig fyrtaktsmotor i en småbil, bara man placerade växellådan i oljetråget. De första skisserna gjorde han faktiskt på ett tidningspapper i en butik som sålde "fish & chips". Ja, Mini blev lika världsberömd som britternas nationalrätt och dess skapare adlades av drottning Elizabeth.

Foto:

Mini2006-11-29 09:12

Sir Alec Issigonis placerade ett pyttelitet "skottkärrehjul" i varje hörn och motorn på tvären - därmed fick minibilen oanade utrymmen trots att den bara var tre meter lång. Visserligen satt man inte särskilt bekvämt men det var meningen. Föraren höll sig nämligen vaken genom att sitta obekvämt, ansåg Sir Alec. Ja, egentligen är det en gåta hur denna lilla låda lyckats överleva den brittiska bilindustrins alla fusioner, nedläggningar och rationaliseringar. Men lever gör den i allra högsta grad och numera tack vare styvpappan, BMW.

Synundersökning ingår
Den senaste generationen Mini presenterades på hundraårsdagen av Sir Alec Issigonis födelsedag, vilket entusiasterna älskar. Däremot får man verkligen gnugga sig i ögonen för att se någon utvändig skillnad. Ja, makeovern syns bara om bilarna står parkerade bredvid varandra, ändå är i stort sett allt nytt. Mini II är sex centimeter längre men har behållit sin framtoning som liten och tuff. Engelsmannen är fortfarande ingen familjebil, utan här har man valt att göra två riktigt bekväma sittplatser fram och två nästan obefintliga bak, vilket är helt rätt. Inredningen har förfinats och har lite av "love it or hate it" karaktär över sig. Där sextiotalsikonen bara var formgiven för funktionalitet har den nya tagit ut svängarna med trendig design, men vippströmbrytarna finns kvar. Hastighetsmätaren aŽla Big Ben är marknadens största och ser du inte siffrorna så är vårt råd att ta en taxi till närmsta optiker.

Skakad och rörd
Mini har minst sagt lysande vägegenskaper och hjulupphängningen är av modernaste slag. Ja, tillsammans med en fin styrning och ett styvt chassi så blir testbilen ett veritabelt nöje att köra. Under huven erbjuds helt nyutvecklade motorer: Cooper har begåvats med 120 hästkrafter och ett mycket komplicerat ventilarrangemang som sparar dyra bränsledroppar. Byrackan Cooper S har däremot en turbomaskin på hela 175 kusar vilket ger bilen lysande prestanda. Trycker du plattan i mattan så nås hundra på 7,1 sekunder och toppfarten är 225 knutar. Tyvärr har dörrfickorna krympt, vilket aldrig hade godkänts av Sir Alec. Vid lanseringen 1959 skröt han över sitt kultförklarade mästerverk och utbrast: "de rymliga dörrfickorna rymmer ingredienserna till en schysst Dry Martini. 27 flaskor gin och en flaska vermouth!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!