Hundan vilken bil

Mini Clubman är lika tuff som en engelsk bulldogg. Båda har trubbig nos, lätt underbett, löjlig mankhöjd och massiv kroppshydda. Tyvärr är varken den fyrbenta vovven eller fyrhjuliga hundkojan särskilt billig, men du får garanterat två coola livsnjutare som stormtrivs tillsammans. Mini Clubman har nämligen plats för jycken i skuffen tack vare tjugofyra extra centimeter. Charmig? Japp, en ny Don Juan. Busig? Kan inte bli värre. Orädd? Skojar du!

Foto:

Mini2008-08-20 07:11


Tillhör du skaran som legat sömnlös på nätterna och grubblat över att bygga om din hundkoja till en packåsna? Låt oss då presentera Mini Clubman! Det är en bil för dig som växt ur din traditionella koja och söker en lika annorlunda kombi. Vad sägs exempelvis om en extra bakre lönndörr och tvådelade salongsdörrar i aktern?

Somnar inte
Designen rakt framifrån är identisk med lillebror, annars är allt ändrat. Bilen är längre, har en utdragen taklinje och rymmer betydligt mer. Men det är inte bara bagaget som växt utan även utrymmet i baksätet och numera finns en egen "självmordsdörr" för att underlätta entrén. Ja, porten är bakhängd och kan bara användas om framdörren öppnas. Baktill finns två häftiga bagagedörrar tydligt inspirerade av sextiotalets Mini Traveller. Inredningen är förfinad och har lite av "love-it-or-hate-it" karaktär över sig. Hastighetsmätaren aŽla Big Ben är marknadens största och ser du inte nuffrorna så ska du inte köra bil. I den ursprungliga Minin satt man allt annat än bekvämt men det var inte heller meningen enligt konstruktören, Alec Issigonis. En förare som sitter obekvämt somnar inte under körning ansåg den sedermera adlade Sir Alec. Idag är det tvärtom, man sitter utmärkt och blir inte trött för det.

Som en gokart
Mini har minst sagt lysande vägegenskaper och hjulupphängningen är av modernaste snitt. Ja, tillsammans med en fin styrning och ett styvt chassi så förvandlas testbilen till ett helt nöjesfält. Under huven erbjuds tre motorer: Cooper Clubman har begåvats med 120 hästkrafter och ett mycket komplicerat ventilarrangemang som sparar dyra bränsledroppar. Byrackan Cooper S Clubman har däremot en turbomaskin på hela 175 kusar vilket ger bilen lysande prestanda. Trycker du plattan i mattan så nås hundra på 7,6 sekunder och toppfarten är 224 knutar.
Är du på dieseljakt så finns även en oljebrännare på 110 kusar som kvalar in i miljöbilsklubben Det ultimata beviset för att Mini Clubman är en modern premiumbil upptäcker vi när motorn blottas. Huven hålls uppe med hydraulik och inte med en vinglig pinne. Snacka om utveckling! Smådetaljer finns det gott om och dessa kostar, därför börjar grundpriset på 185 000 kronor. Näpp, Clubman är knappast någon tvättäkta kombi - utan det är mest på kul. Man kan ju inte lära gamla bulldoggar att sitta!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!