Tillhör du skaran som legat sömnlös pÄ nÀtterna och grubblat över att bygga om din hundkoja till en packÄsna? LÄt oss dÄ presentera Mini Clubman! Det Àr en bil för dig som vÀxt ur din traditionella koja och söker en lika annorlunda kombi. Vad sÀgs exempelvis om en extra bakre lönndörr och tvÄdelade salongsdörrar i aktern?
Somnar inte
Designen rakt framifrĂ„n Ă€r identisk med lillebror, annars Ă€r allt Ă€ndrat. Bilen Ă€r lĂ€ngre, har en utdragen taklinje och rymmer betydligt mer. Men det Ă€r inte bara bagaget som vĂ€xt utan Ă€ven utrymmet i baksĂ€tet och numera finns en egen "sjĂ€lvmordsdörr" för att underlĂ€tta entrĂ©n. Ja, porten Ă€r bakhĂ€ngd och kan bara anvĂ€ndas om framdörren öppnas. Baktill finns tvĂ„ hĂ€ftiga bagagedörrar tydligt inspirerade av sextiotalets Mini Traveller. Inredningen Ă€r förfinad och har lite av "love-it-or-hate-it" karaktĂ€r över sig. HastighetsmĂ€taren aĆœla Big Ben Ă€r marknadens största och ser du inte nuffrorna sĂ„ ska du inte köra bil. I den ursprungliga Minin satt man allt annat Ă€n bekvĂ€mt men det var inte heller meningen enligt konstruktören, Alec Issigonis. En förare som sitter obekvĂ€mt somnar inte under körning ansĂ„g den sedermera adlade Sir Alec. Idag Ă€r det tvĂ€rtom, man sitter utmĂ€rkt och blir inte trött för det.
Som en gokart
Mini har minst sagt lysande vÀgegenskaper och hjulupphÀngningen Àr av modernaste snitt. Ja, tillsammans med en fin styrning och ett styvt chassi sÄ förvandlas testbilen till ett helt nöjesfÀlt. Under huven erbjuds tre motorer: Cooper Clubman har begÄvats med 120 hÀstkrafter och ett mycket komplicerat ventilarrangemang som sparar dyra brÀnsledroppar. Byrackan Cooper S Clubman har dÀremot en turbomaskin pÄ hela 175 kusar vilket ger bilen lysande prestanda. Trycker du plattan i mattan sÄ nÄs hundra pÄ 7,6 sekunder och toppfarten Àr 224 knutar.
Ăr du pĂ„ dieseljakt sĂ„ finns Ă€ven en oljebrĂ€nnare pĂ„ 110 kusar som kvalar in i miljöbilsklubben Det ultimata beviset för att Mini Clubman Ă€r en modern premiumbil upptĂ€cker vi nĂ€r motorn blottas. Huven hĂ„lls uppe med hydraulik och inte med en vinglig pinne. Snacka om utveckling! SmĂ„detaljer finns det gott om och dessa kostar, dĂ€rför börjar grundpriset pĂ„ 185 000 kronor. NĂ€pp, Clubman Ă€r knappast nĂ„gon tvĂ€ttĂ€kta kombi - utan det Ă€r mest pĂ„ kul. Man kan ju inte lĂ€ra gamla bulldoggar att sitta!
Hundan vilken bil
Mini Clubman Àr lika tuff som en engelsk bulldogg. BÄda har trubbig nos, lÀtt underbett, löjlig mankhöjd och massiv kroppshydda. TyvÀrr Àr varken den fyrbenta vovven eller fyrhjuliga hundkojan sÀrskilt billig, men du fÄr garanterat tvÄ coola livsnjutare som stormtrivs tillsammans. Mini Clubman har nÀmligen plats för jycken i skuffen tack vare tjugofyra extra centimeter. Charmig? Japp, en ny Don Juan. Busig? Kan inte bli vÀrre. OrÀdd? Skojar du!
Foto:
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!