Maximal Miniracer

(Gelleråsen - Karlskoga) Nya Mini Cooper S är bilvärldens motsvarighet till filmen om "Dr Jäkel och mr Hyde". Hundkojan kan nämligen förvandlas från en familjär picknickbil till en riktigt busig miniracer. Så vi packade både matkorg och störtkruka med destination Gelleråsen. Frågan är om Cooper S ärvt flest gener av ärliga Dr Jäkel eller charmören mr Hyde?

Foto:

Mini2002-09-07 10:29

Mini Cooper S - smaka på det klassiska namnet! Det föddes när engelsmannen John Cooper började trimma hundkojan 1963 på uppdrag av Austin och dealen var två pund per bil i royalty. Men konstruktören bakom hundkojan Alec Issigonis gillade aldrig idén om en trimmad Mini. Ändå tillverkades en provserie på tusen bilar och hela rallyvärlden jublade. Med den här historien i minnet så återlanseras nu Mini Cooper S. Metoden är dock densamma nu som då: maximal motor i en minimal bil.

Varvens dilemmaDet är med lite skräckblandad förtjusning jag närmar mig gula faran. Vi som snackade om otillräcklig motoreffekt vid lanseringen för ett år sedan ska nu få äta upp det fatala misstaget. Den ordinarie motorn på sega 115 hästar har nämligen skrämts upp till 162 hästkrafter tack vare en remdriven kompressor. Men låt oss börja inifrån och ut. Fram till 1968 hade Mini sin hastighetsmätare placerad i mitten på instrumentpanelen och det är en kul detalj som fortfarande hänger med. Därmed blev placeringen av varvräknaren ett litet dilemma för ingenjörerna. Det löstes dock genom att skruva fast "revolution countern" på rattstången. Allt fungerar propert utan problem. Framstolarna har dessutom blivit skålade och bjuder på en behaglig vistelse, men dessvärre på bekostnad av baksätet - det lider nämligen av platsbrist och gör vuxna något mörbultade. Men när man petar i ettan och drar i väg så glöms alla funderingar om aktersoffan.
De underbara småvägarna i Värmland passar bilen utmärkt och en utflykt i det gröna livar upp tillvaron. Tjälskotten får visserligen Minis sportchassi att skaka som ett pågående sprängtest hos Bofors, men fjädringen gör ett suveränt jobb och dånet från 17-tums däcken är oundvikligt. Men det är på Gelleråsens racingbana som förvandlingen från Dr Jäkel till Mr Hyde sker. Jag trycker gaspedalen i botten och fyran på 163 hästar reagerar blixtsnabbt. Efter 7.4 sekunder är farten hundra och med plattan i mattan toppas 218. Jag accelererar mot "tröskurvan", låter bromsoken lugna ner framfarten och växlar ner till tvåan.
Fortsätter sedan mot "esset", petar i trean, tar "EjeŽs kurva på tvåan, passerar "hårnålens" rödmålade kantstenar och full fart på fyran mot målrakan. Så fortsätter testandet varv efter varv med STCC-stjärnan Edward Sandström hack i häl. När den unga rookien till sist försvinner mot horisonten så är det inte "kojan" som tröttnat - det är min högerfot!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!