En bussig japan

Resandet med kollektivtrafiken bara minskar - ändå väljer fler än någonsin "bussen". Det finns nämligen många anledningar: hållplatsen är alldeles utanför husknuten och du slipper alla förseningar. Ja, familjebussarna har kommit för att stanna (eller rättare sagt rulla) och den senaste nykomlingen heter Mitsubishi Grandis. Den rymmer sju resenärer, men det är formen som står för nytänkandet. Japanerna har nämligen slagit sina kloka huvuden ihop och skapat en personbilslik buss som går som tåget!

Foto:

Mitsubishi2004-06-11 07:05

Det finns ett ordspråk som säger: "pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en lyxbil än i en buss". Men det vet i tusan nu när Mitsubishi Grandis lanseras - å andra sidan är det riktigt svårt att gråta över det "grandiosa" bussvalet. Formspråket är exempelvis annorlunda och hemligheten avslöjas när vi plockar fram måttbandet. Höjden är nämligen tio centimeter lägre än konkurrenterna, men trots det är midjelinjen lika uppdragen. Det är ett fräckt designdrag som resulterar i ett utseende som är mer busigt än bussigt.

Rymlig & flexibel
Även inredningen i Mitsubishi Grandis är personbilslik och det är utan tvekan bekvämligheten som prioriterats. Ratten är dock bara justerbar i höjdled, men en lång förare klarar ändå att hitta en bra körställning. Framstolarna har finfin komfort och allt är i sin ordning - förutom växelspaken som placerats högt upp på instrumentpanelen. Men handen letar sig mer än gärna dit och lösningen inkräktar inte på golvutrymmet. Hela kupén är fylld med praktiska finesser som förvaringsfack, picknickbord och inte mindre än tretton burkhållare. Mycket möda har dessutom lagts ner på att göra familjebussen så rymlig och flexibel som möjligt. Den mellersta tresitssoffan är exempelvis skjutbar i längsled och de bakersta stolarna försvinner förtjänstfullt ner i golvet när man så önskar. Därmed kan bagageutrymmet förvandlas till 170 centimeter i lastlängd. Snyggt jobbat!

Bus(s)körning med böter
Under huven arbetar en fyra på 165 hästar med fullt tillräckligt krut. Maskinen klarar hundrastrecket på tio sekunder blankt och toppfarten är tvåhundra. Faktum är att vi kommer på oss själva med att ha riktigt roligt bakom ratten, vilket inte är helt självklart med en sjusitsare. I grundutförande kostar Mitsubishi Grandis 239 900 kronor och är då hyggligt välutrustad. Men för 12 900 kan man uppgradera till "Invite" och får då även farthållare, stabiliseringssystem och ljudanläggning Du som hostar upp ytterligare 6 900 får nöjet att ratta toppversionen: "Intense". Den är full av lull-lull och i köpet ingår bland annat 17-tumsfälgar, extra värmepaket samt läderklädd ratt och växelspaksknopp. Ska vi gissa att det blir denna som blir bästsäljaren på våra domäner? Ja, visst är nya Mitsubishi Grandis ett utmärkt val för dig som är klok nog att ta bussen. Men tänk på att inte använda körfältet för linjetrafik - det är nämligen sexhundra i böter?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!