En finslipad diamant

Bilar är som oslipade diamanter: för att lyckas få dem perfekta måste man slipa med millimeterprecision. Det finns många exempel där finputsningen sopats under mattan, men lika många där precisionen varit gnistrande bra. Nya Mitsubishi Lancer är ett tydligt exempel - här har utvecklingsfolket slipat, slipat och åter slipat. Resultatet är lysande och lever upp till namnet. Mitsubishi betyder nämligen "tre diamanter" på japanska.

Foto:

Mitsubishi2008-01-31 08:26


Tänk att vara så lik men ändå olik - ta exempelvis exklusiva diamanter och vanlig grafit, alltså blyerts. Båda härstammar från samma grundämne, nämligen kol. Detsamma gäller folkversionen av Lancer som ofta fått stå i skuggan av storebrorsan Lancer Evolution. Ja, det är modellen som charmat hela rallyvärlden med sina framgångar och vars pokalskåp tvingat Mitsubishi att bygga ut huvudentrén. Att inte sola sig i glansen av detta är bara dumt, så nya Lancer är faktiskt en mini-Evo för hela familjen.

Ombyte förnöjer
Testvagnen rullar av biltransporten sakta men säkert. Det lockar många nyfikna åskådare, men när leken "gissa-bilen" börjas blir inte många svar rätt. Det kan tyckas vara både på ont och gott, men jag skulle vilja påstå att det enbart är positivt. Man måste våga förändra sig - precis som att byta jobb, frisyr eller klädstil. Nya Mitsubishi Lancer är riktigt snygg och framifrån får man nästan känslan av en vältränad sportcoupé: låg, sluttande vindruta, högt uppdragen midja med långsmala sidorutor. Den kromade grillen är lika het som en barbeque i juli medan baken ger både karaktär och välbehövligt utrymme. Om mycket har hänt utseendemässigt, så har det hänt mirakel på insidan. Instrumentpanelen är mjukt rundad och riktigt förarvänlig. Ta bara färddatorn som ett lysande exempel - den kan vara hur avancerad som helst på nya bilar. Här finns bara en liten knapp till vänster om ratten som med ett enkelt tryck växlar mellan menyerna.

Hög standard
Hur det är med sittkomforten? Jo, utvecklingsfolket har gått den gyllene mellanvägen. Alltså är det inte för hårt, inte för mjukt, utan precis lagom. Att sitta "bakom mig själv" i baksätet är inga som helst problem och dessutom är standardutrustningen riktigt hög. Vad sägs om elektriska backspeglar, fjärrstyrt centrallås, ljudanläggning med fyra högtalare, elfönsterhissar, luftkonditionering och sju krockkuddar? Det är bara ett litet urval och för hugande spekulanter som önskar mera "lull-lull" finns tillvalspaketen Comfort och Business.
Under huven erbjuds inledningsvis två motorer: en bensinfyra på 143 hästar samt en dieselfyra på 140. Bensinaren är trevlig och varvglad, fast med tanke på vår storslagna dieselförsäljning så koncentrerade vi körningen på den. Det är en pigg turbomaskin som spurtar till hundra på 9,6 sekunder och dricker riktigt måttligt. Tyvärr är dieselknattret relativt högt, men det får vi skylla på Volkswagen. Det är nämligen tyskarnas motor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!