En solskenshistoria

Japan kallas ofta för "den uppåtgående solens land" och därför är det kanske inte så konstigt att nya Mitsubishi Outlander förblir en riktig solskenshistoria. Kupén bländar oss med sin sensationella kvalité och komforten är strålande. Men som bekant har även solen sina fläckar, men i nya Outlander är de ovanligt få Häng med på en provkörning som varar från morgon till skymning!

Foto:

Mitsubishi2003-06-24 08:12


Med tanke på testbilens ursprung så är det bara att buga och bocka. Traditioner betyder mycket för japanerna, men nu lanseras en bil som vänder upp och ner på allt. Designen är rå som sushi, drivlinan stark som en sumo och för konkurrenterna blir det lika kämpigt som att äta med pinnar. Även prislappen aŽla 209.900 kronor är trevlig och här vi kan verkligen snacka om "Yen-manipulation"

Rolexkopia
Säga vad man vill om den nya typen av "softroaders" som mer är byggda för landsväg än skogsväg - men visst är de häftiga? Vi ger oss av tidigt på morgonkvisten och nyvaken men inte yrvaken tar jag plats bakom ratten. Interiören andas verkligen kvalité och framstolarna är riktigt sköna. Att klockan är kvart över sju går inte att missa eftersom en "ursnygg" klocka placerats på instrumentpanelen. Vi vet ju alla att asiaterna är duktiga på att tillverka Rolexkopior! Baksätet är dessutom imponerande och skulle säkert rymma självaste Buddha, men det sker på bekostnad av krympt bagageutrymme. Å andra sidan är Outlander en utmärkt dragbil och den högsta tillåtna släpvikten är 1,500 kilo. Standardutrustningen är på Japanvis omfattande och inkluderar exempelvis fyra krockkuddar, elektriska fönsterhissar, takrelingsbågar samt en svalkande luftkonditionering - vilket känns skönt med tanke på att solen nu står högt på himlen.
Men låt oss nu undersöka hur Outlander klarar livet bland lingonröda tuvor och på villande mo. För någon tvättäkta terrängbil som storebror Pajero är det knappast frågan om, lillebror har nämligen en betydligt enklare fyrhjulsdrift där en viskokoppling styr kraften med 50/50 som målsättning. Det här är helt enkelt familjebilen som gärna tar traktorstigen till jordgubbslandet. Fjädringen tar smällarna utan problem. Men orkar du inte böja dig efter de röda bären så går det utmärkt att ta motorvägen till stan och köpa färdigplockade. Outlander känns nämligen riktigt stadig i högt tempo och det trots sin markfrigång på tjugo centimeter.
Under huven arbetar slutligen en fyra på 136 hyggliga hästar. Sprinten till hundra rullar på 11,4 sekunder och med solnedgången i ryggen kan 192 km/h toppas. Så visst är nya Outlander en finslipad "diamant" - precis vad "Mitsubishi" betyder på japanska!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!