För hjärna och hjärta

Mitsubishi Lancer Sportback är ingen vanlig dyster halvkombi. Designen får oss att göra vågen och om man vill piffa upp anrättningen ytterligare så erbjuds en light-version av rallylegenden Evolution, kallad Ralliart. Vad det är för skillnad? Jo, medan basversionens 143 hästkrafter tilltalar hjärnan så siktar 240 hästaren in sig direkt mot hjärtat. Amors pilar träffar mitt i prick och lär inte "punktera" försäljningen!

Foto:

Mitsubishi2008-09-15 07:43


Mitsubishi Motors är en underavdelning till Mitsubishi Heavy Industries vilket är ett jätteföretag som tillverkar allt ifrån DVD-skivor till kryssningsfartyg. Japanerna själva hävdar att designen på nya Lancer Sportback inspirerats av det avancerade jaktplanet F-2, som företaget naturligtvis också tillverkar åt det amerikanska flygvapnet. Bilens formgivning är en salig blandning av tuffhet och skönhet som vi gillar.

Inspirerad körning
Svenska bilköpare älskar halvkombiversioner med stort bagage, den saken är klar. Men låt oss börja med den snygga inredningen som präglas av de skålade framstolarna. I Ralliart är det rena rama racingsitsar medan standardversionen bjuder på något snällare skålning. Även baksätet är riktigt bekvämt och fälls ryggstöden så platsar hela 1 394 liter bagage. Instrumenteringen är klassiskt funktionell och en rolig detalj är displayen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren som hälsar "välkommen" respektive "hej då". Om du hostar upp 10 000 spänn extra så avskaffas dessutom kopplingspedalen tack vare CVT-växellådan, vilken manövreras med rejäla magnesiumpaddlar. För en gångs skull sitter dessa fast på rattstången och följer därför inte rattens rörelser. Det gör plötsligt att paddlarna kan användas även vid ett mera inspirerat körsätt, vilket bevisas i bergen norr om Barcelona. Lancer beter sig som ett proffs och tappar aldrig fästet - även när kollegan börjar få kväljningar.

Härlig gasrespons
Under huven på "standardbilen" arbetar en bensinfyra på 143 hästar. Motorn går mjukt och fint och har ett angenämt ljud. Maskinen funkar utmärkt även om man märker att den får jobba för att hantera den nästan 1,4 ton tunga bilen. I landsvägsfart är motorvarvet behagligt lågt och bränsleförbrukningen sensationellt bra. Vill du sänka den ytterligare så erbjuds även en dieselfyra på 140 hästkrafter. Maskinen i Ralliart är dock raka motsatsen med sina maxade 240 hästar och fyrhjulsdrift.
Vad sägs om att göra 0-100 på 7,1 sekunder och toppa 220 km/h? Sportback har ett mycket kompetent chassi vilket märks i bra fjädringskomfort och precist uppträdande. Ralliart är lite tuffare i fjädringen men även här finns utrymme för långfärdskomfort. Åtskilliga rallysegrar har säkert satt sina spår i nya Lancer och bekräftar att biltävlingar påskyndar utvecklingen. Det tackar både hjärnan och hjärtat för!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!