Förklädd superbil

Clark Kent smiter in i en telefonkiosk och vips blir han Stålmannen. Peter Parker behöver bara ana en fara så förvandlas tonåringen till Spindelmannen. Båda är vanliga människor som plötsligt begåvas med superkrafter. Mitsubishi Lancer Evolution är bilvärldens motsvarighet, men behöver varken någon telefonkiosk eller ett sjätte sinne. Det räcker att trycka plattan i mattan så byter den beskedliga familjebilen skepnad till en renodlad superbil!

Foto:

Mitsubishi2008-07-08 07:11


Mitsubishi Lancer Evolution är en unik företeelse i bilvärlden och har på blott sexton år fått status som en superhjälte. Man skulle nästan kunna tro att utvecklingsfolket växt upp på planeten Krypton och att hela bunten blivit biten av en radioaktiv spindel. Resultatet är nämligen enastående bra och testbilen besitter nästan övernaturliga krafter. Så hoppa i trikåerna och häng med på den första provturen.

Skenet bedrar
Vi har fått uppleva nio (IX) olika generationer och framför oss har vi således den tionde (X). Japanerna har av tradition alltid försett modellen med romerska nuffror, men nu är den epoken slut. Bilen heter rätt och slätt Mitsubishi Evolution, även om vi är säkra på att det blir "Evo X" i folkmun. För alla med "noll koll" så påminner utseendet fortfarande om en helt vanlig familjebil där någon skruvat fast en jättevinge på bakluckan. Den femsitsiga kupén är inte heller så speciell. Kramgoa sportstolar och några nya knappar förvisso, men annars ingenting som antyder att detta är en förklädd racer. Instrumenteringen är exempelvis lånad från vanliga Lancer så när som på en udda detalj: hastighetsmätaren och varvräknaren har bytt plats! Men under den neutrala ytan är Evo X en av de mest avancerade körmaskiner som finns på marknaden.

Härlig gasrespons
Motorn har bara två liters slagvolym men turbon ökar effekten till hela 295 hästar i standardtrim. Accelerationen är i klass med en slangbella och hundrastrecket rullar på 5,4 sekunder medan toppfarten är 240. Ändå färdas man både säkert och stabilt - tacka antisladdsystemet och fyrhjulsdriften för det. Som tidigare kan föraren anpassa drivningen efter underlaget: asfalt, grus eller snö. Växellådan är helt ny, har sex växlar med dubbla kopplingar och manövreras med rejäla magnesiumpaddlar.
Lådan har tre körprogram: normal, sport eller super sport - där det senare läget är avsett för bankörning. Och det är precis vad vi ska ägna oss åt nu! Mitsubishi Evolution är en sann njutning att köra på bana. Japanen suger sig fast i sin asfaltsdans och turbofyran svarar alert. Bilen är förvånansvärt förlåtande, men bromsar man för sent i en kurva så blir det påhälsning i sandfållan. Inte ens superhjältar står över naturlagarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!