Inga sura miner längre

Den tredje generationens Mitsubishi Outlander är äntligen här. Den gamla frontens sura min är bortsuddad och har ersatts med betydligt gladare linjer. Under den välputsade fasaden döljer sig inga storartade nyheter utan här känns det mesta bekant. Nya Mitsubishi Outlander ger måhända intrycket av att vara from som ett lamm men frågan är om skenet bedrar? Vi har provkört!

Foto:

Mitsubishi2012-11-09 07:06


Att köpa sig en fyrhjulsdriven bil är ungefär som att gifta sig: man hänger oftast ihop "tills döden skiljer parterna åt". Det kan låta lite drastiskt men statistiken visar att väldigt få återvänder till tvåhjulsdrivna bilar när man väl tagit steget. Det är faktiskt betydligt vanligare att gifta är otrogna mot sina partners än att 4WD-ägare återigen börjar vänslas med 2WD. I båda fallen handlar det om ett nästan sjukligt behov av drifter.

Fräschats upp
Det var 2003 som den första modellen såg dagens ljus och nu nio år senare har bilen fått sig en ordentlig uppfräschning. Börjar vi med exteriören så har mycket hänt - allt känns nytt och det märks tydligt att ritstiftet gått hett på designavdelningen. Formen är läcker och den nya sviden är svår att inte gilla. Mjukare drag och en elegantare framtoning är vad som kännetecknar japanen. Insidan har också fräschats upp och även om den nya finishen inte bjuder på någon jättestor upphetsning så är helhetsintrycket mer än okej. Det nya utseendet kommer även att genomsyra det övriga modellutbudet från Colt till Lancer, vilket knappast är något negativt. Innerutrymmena har blivit bättre och du kan precis som tidigare få din Mitsubishi Outlander med sju säten, där de fem bakersta kan fällas ner i golvet.

Ingen miljömotor, än?
Två välbekanta fyrcylindriga motorer finns att välja på: en bensinare på 150 hästar samt en turbodiesel som levererar exakt samma effekt. Vi har testkört den sistnämnda maskinen som dricker 0,58 liter milen och släpper ut 153 gram koldioxid. Detta tack vare viktreducering samt ett nyutvecklat start/stopp-system. Nästa år lanserar dock japanerna en laddhybrid med permanent fyrhjulsdrift som ska dricka 0,17 liter milen och vars utsläpp är 50 gram. Precis som tidigare erbjuds Mitsubishi Outlander med antingen två- eller fyrhjulsdrift.
Vi har testkört den fyrhjulsdrivna och kraften skickas normalt till framhjulen. Fast mellan sätena finns en knapp och trycker man på den så skulle man kunna tro att systemet låser drivningen, men så är inte fallet. Systemet laddar bara lite extra kraft till bakhjulen och exempelvis 4WD Lock innebär "kraftfullare fyrhjulsdrift" enligt manualen. Grundpriset börjar från 246 900 och vill du ha drivning på alla fyra så kostar inroparen 293 800. Visst är nya Mitsubishi Outlander en ännu skojigare, säkrare, snålare och snyggare bil. Det är bara för konkurrenterna att "sudda bort sin sura min".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!