Med rally i blodet

En familjebil med rallyambitioner, kan det vara något? Låt oss då rekommendera Mitsubishi Lancer Evolution - bilen som ifrågasätter de flesta trafikreglerna. Den bär efternamnet IX, ståtar med lägre vikt, fler hästkrafter och kan bli din för 379 900 kronor. Mycket pengar, men bilen är faktiskt värd sin vikt i VM-guld. Värstingen lutar sig nämligen tillbaka på fyra världsmästerskapstitlar och har uppfostrats av finländaren Tommi Mäkinen!

Foto:

Mitsubishi2006-05-29 09:41

Evolution betyder utveckling och visst har Lancern gått från klarhet till klarhet. Mottagandet 1992 blev så entusiastiskt att Mitsubishi året därpå släppte den än mer raffinerade Evolution II. Det var en muskulös vardagsbil som såldes slut på fyra månader. Merparten av de femtusen exemplaren hittade ut i rallyskogen och resten är en framgångssaga värd namnet: sedan 1996 har japanerna vunnit fyrfaldigt VM-guld genom Tommi Mäkinen.

I hetaste laget
"Den var snabbare än blixten, hade järngrepp på vägen och höll för de grymma påfrestningarna. Jag var alltid lika imponerad av att bilen inte föll isär" säger den flygande finländaren som parkerat för gott och numera är bonde i Jyväskylä. Tommi Mäkinens sista rallybil var Lancer Evolution VI, men idag handlar provkörningen om IX. Den ståtar med ännu bättre väghållning, lägre vikt, fler hästkrafter och suveränt finjusterad utväxling. Busbilen har dessutom begåvats med ett aggressivt ansikte som förbättrar aerodynamiken och underlättar kylningen. "Eftersom turboaggregatet alstrar tusen graders värme under hårdkörning så behövs mängder av kylluft för att dämpa bilens inre raseri" förklarar mannen bakom designen, Olivier Boulay. Och för att evakuera värmen har japanerna öppnat en rejäl sluss på motorhuven?
Under den strömlinjeformade motorhuven ruvar en fyrcylindrig turbomotor på 280 hästar som tar andan ur dig. Hundrastrecket nås på 5,7 sekunder och med plattan i mattan toppas 250 km/h. För att få ut effekten till de fyra BBS-hjulen har märkets snillrika tekniker knåpat ihop "All-wheel Control".
Därmed sätter inte vägunderlaget några begränsningar, utan systemet låter vänster hjärnhalva avnjuta en perfekt kontroll samtidigt som den högra fylls av skräckblandad förtjusning. Växellådan är sexväxlad, styrs med en golvspak och är extremt tätstegad. Varje växel matchar motorns kraft och kramar ut vridmomentet till max. På bromssidan samarbetar japanerna med italienska Brembo, vilket är ett säkert kort.
Det är exempelvis ingen tillfällighet att Ferrari använder företagets bromsar på sina Grand Prixracers! Även inredningen är effektivt klädd med rena och lättorkade ytor plus djupt skålade sportstolar från Recaro. Det hela toppas av ratten - en elegant och dyrbar kringla från Momo. Ja, visst är det här en bil som "plöjer" fram på rallyslingan och det är måhända förklaringen till varför Tommi Mäkinen sadlade om till bonde!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!