Rally på "hög" nivå

En hög och robust stadsjeep med rallyambitioner, kan det vara något? Låt oss då rekommendera nya Mitsubishi Outlander Turbo - bilen som ifrågasätter de flesta trafikreglerna. Laddluftkylaren på motorhuven avslöjar att den muskulösa fyrhjulingen lutar sig tillbaka på fyra världsmästerskapstitlar. Motorn har nämligen sina rötter från Lancer Evolution VIII och har uppfostrats av den flygande finländaren: Tommi Mäkinen. Vi snackar rally på "hög" nivå!

Foto:

Mitsubishi2005-04-01 08:26

Tommi Mäkinen har lagt hjälmen på hyllan och frågar man rallylegenden varför så blir svaret: "det fanns ingen plats kvar i prisskåpet". Kombinationen Mäkinen/Mitsubishi har inte mindre än fyra världsmästerskapstitlar tillsammans, vilket är imponerande för en finne som inledde sin karriär med att tävla i traktorplöjning. De egenskaperna kommer väl till pass nu, rallylegenden är nämligen heltidsbonde hemma i Jyväskylä och vi förmodar att han behövde en snabb fyrhjuling - därför föddes Mitsubishi Outlander Turbo.
Designen är rå som sushi, drivlinan stark som en sumo och för konkurrenterna blir det lika kämpigt som att äta med pinnar. Även prislappen aŽla 249 900 kronor är trevlig och här vi kan verkligen snacka om "yen-manipulation". Interiören går i sportens tecken och har begåvats med en unik läderklädsel samt kolfiberpaneler. Hur mycket klockan är går inte att missa eftersom en "ursnygg" klocka placerats på instrumentpanelen - vi vet ju alla att asiaterna är duktiga på att tillverka Rolexkopior! Framstolarna är sköna och baksätet rymmer en trio utan problem, men det sker på bekostnad av krympt bagageutrymme. Å andra sidan är Outlander Turbo en utmärkt dragbil och den högsta tillåtna släpvikten är 1 500 kilo. Utrustningslistan är imponerande och inkluderar exempelvis läderklädsel, fyra krockkuddar, elektriska fönsterhissar samt en svalkande klimatanläggning. Inte dåligt!

Fy sjutton
Men låt oss nu undersöka hur Outlander Turbo klarar livet på landet. För någon tvättäkta terrängbil som storebror Pajero är det knappast frågan om, lillebror har nämligen en betydligt enklare fyrhjulsdrift där en viskokoppling styr kraften med 50/50 som målsättning. Det här är helt enkelt en familjevagn som gärna tar traktorstigen till racerbanan. Mitsubishi Outlander Turbo känns riktigt stadig i högt tempo och det trots sin markfrigång på sjutton centimeter. Under huven arbetar en fyrcylindrig turbosnurra på 202 hästar som i grund och botten är samma maskin (om än nedtrimmad) som japanerna tävlar med i rally-VM. Sprinten till hundra rullar på 7,7 sekunder och med vårsolen i ryggen kan 220 toppas. Ja, visst är det här en stadsjeep som "plöjer" fram både på åkrar och rallyslingor i de tusen sjöarnas land - det måtte väl göra husbonde Mäkinen lycklig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!