Rullar mot strömmen

Mitsubishi iMiEV rullar bokstavligt talat mot strömmen. Det är nämligen världens första serieproducerade elbil och batterierna laddas med hjälp av "två hål i väggen". Vi kör helt ljudlöst, utsläppen är noll och milkostnaden ligger på runt en krona. Kan det bli mycket bättre än så här? Tja, prislappen är väldigt hög och räckvidden ger oss fortfarande huvudvärk. Men nu är elbilen här för att stanna!

Foto:

Mitsubishi2009-06-15 08:28


Elbilen har dömts ut tusentals gånger, men äntligen provkör vi en kärra som ger oss en smula framtidshopp. Men varför har det tagit så lång tid? Den första elbilen byggdes ju redan 1891 av amerikanaren William Morrison och sedan dess har utvecklingen varit skrämmande. TroŽt eller ej, men det handlar främst om batterierna som varit alldeles för dåliga, tunga och dyra.

Tyst som i graven
Vi befinner oss i Stockholm och kör en lånad Mitsubishi iMiEV från England. Platsen är vald med omsorg - vi befinner oss nämligen i världens första nationalstadspark: Ecoparken. Vi glider fram ljudlöst och inser snabbt att hästarna framför oss väsnas mer än elbilen. Ryttarna blir lite skrämda när de inser att det ligger en bil hack i häl och det vill till att ta det extra försiktigt i trafiken. Många gående och cyklister tycks enbart lyssna efter motorljud medan vi susar fram utan att föra något som helst oväsen. Mitsubishi iMiEV är en äggformad historia vars formgivning imponerar både på ut- och insidan. Interiören är en trevlig bekantskap med god plats för fyra vuxna och deras bagage. Finns det inget att slå ner på? Visst är det lite ovant att köra vår högerstyrda testbil och batterikapaciteten anges i klossar på instrumentpanelen. Räckvidden i kilometer hade naturligtvis varit att föredra, annars får kvalitetskänslan absolut godkänt.

Perfekt citybil
Mitsubishi iMiEV har en relativt ovanlig konstruktion eller vad sägs om en bakmonterad elmotor på 64 hästar och bakhjulsdrift? Dessutom är maskineriet i princip underhållsfritt och behöver ingen service. Eftersom framfarten sker med elektricitet så finns bara två växlar: en framåt och en bakåt. Toppfarten är 130 och färden till hundra rullar på tretton sekunder. Räckvidden anges till sexton mil och eftersom batterikapaciteten är sexton kilowattimmar och bilen drar en kWh per mil så blir milkostnaden drygt en krona! Att ladda upp de åttioåtta litiumjoncellerna med hushållsel tar sju timmar och här återkommer vi till problematiken kring batterierna.
Bilen är inte prissatt än eftersom lanseringen sker under nästa år, men räkna med 250-300 000 kronor varav batterikostnaden står för femtio procent. Därför är det inte ekonomiskt försvarbart att byta dem när garantitiden gått ut (tio år eller 15 000 mil). Sedan antas bilen skrotas och den här affären går omöjligtvis att räkna hem. Men nöjer du dig med att göra en god gärning för miljön så är Mitsubishi iMiEV ett perfekt val!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!