Sanden blev till guld

Det är vanligt att pensioneras när man fyller sextiofem. Mitsubishi firar däremot sin nittionde födelsedag i år och varumärket känns piggare än någonsin. Mitsubishi har exempelvis vunnit det tuffa Dakar-rallyt inte mindre än tolv gånger, varav sju på raken de senaste åren. Nu behöver inte alla kunder en terrängbil som pallar niohundra mils ökenkörning och då gäller det att anpassa kostymen. Nya Outlander är ett resultat av detta, ändå saknas varken muskler eller tuff attityd. Inte illa för en nittioåring!

Foto:

Mitsubishi2007-05-10 07:08

Att köpa sig en fyrhjulsdriven bil är ungefär som att gifta sig: man hänger oftast ihop "tills döden skiljer dem åt". Det kan låta lite drastiskt men statistiken visar att väldigt få återvänder till tvåhjulsdrivna bilar när man väl tagit steget. Det är faktiskt betydligt vanligare att gifta är otrogna mot sina partners än att 4WD-ägare återigen börjar vänslas med 2WD. I båda fallen handlar det om ett nästan sjukligt behov av drifter.

Fuji inspirerar
Mitsubishi Outlander är en så kallad "crossover" för upp till sju personer. Det innebär att biltypen är lite av varje - både en stadsjeep, lastvänlig herrgårdsvagn och en flexibel minibuss. Japanerna har gjort en riktigt bra kompromiss och fem personer färdas utmärkt. De två extrasätena längst bak är dock minimalt rymligare än baksätet i en Porsche 911 Carrera, men kan till skillnad från sportbilen fällas ner i golvet. Design är en viktig ingrediens även när det gäller den här typen av bilar. Mitsubishi har lyckats riktigt bra med en harmonisk och tuff linjeföring. Grillen är exempelvis inspirerad av Mount Fuji och hasplåtarna runt om sänder ut helt rätt signaler. De tål knappast någon tuff Dakar-körning men ger ändå intryck av att ägaren inte ägnar sig åt annat.

Inget för sotaren
När det gäller kvaliteten i interiören så håller den utmärkt standard och mätartavlorna påstås vara inspirerade av motorcykelvärlden. Drivsystemet är föredömligt enkelt, man väljer bara mellan 2WD, 4WD och 4WD Lock genom ett reglage på mittkonsolen. Under huven arbetar en turbodieselspis på 140 hästkrafter och 310 Newtonmeter. Kraften imponerar i alla lägen och tack vare modern dieselteknik går det faktiskt att köra på den angivna förbrukningen. Maskinen har dessutom begåvats med partikelfilter vilket för med sig en kul detalj: nu har även oljebrännaren dubbla kromade avgasrör som inte förpestas med svart sot. Innan gömdes slutrören helt sonika under den bakre stötfångaren eftersom de var lortgrisar utav guds nåde. Grundpriset för vår testbil startar på 252 800 kronor och det måste betraktas som Yen-manipulation!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!