Sladdbarn på hal is

SMHI har utfärdat en klass 2-varning och uppmanar folk att hålla sig inomhus. Snön vräker ner, det är trafikkaos och i samma veva uppmäts den kallaste februaridagen sedan sextiotalet: 27,2 minusgrader. Nej, vi befinner oss inte i fjällvärlden utan är på iskallt uppdrag i Småland. Vi söker nämligen svaret på frågan: hur klarar sig en elbil på landsbygden omgiven av snö och drivis? Vår Mitsubishi i-MiEV är rejält i stöten och nu väntar ett laddat möte mot vädrets makter!

Foto:

Mitsubishi2012-03-16 05:05


Mitsubishi i-MiEV rullar mot strömmen - det är nämligen världens första serieproducerade elbil och har avknoppat sig i sladdbarnen Citroën C-Zero samt Peugeot iOn. Vi har testat det japanska originalet vars batterier laddas från tomt till fullt med hjälp av ett vanligt eluttag, på åtta timmar. När kraften börjar sina så varnas man först av en lysande sköldpadda och till sist blir det - strömavbrott.

Spara på strömmen
Elbilar trivs bäst på sommaren eftersom klimatet är gynnsammare för tekniken. Akilleshälen är snö och kyla vilket påfrestar batterierna och gör att räckvidden blir lidandes. Mitsubishi i-MiEV ska normalt palla femton mil men på vintern är en minskning med hälften inte onormalt. Tja, om du inte har hopprep i handskfacket - värmen tar nämligen sin energi från batterierna vilket innebär att det går åt ström i massor, men kupén värms upp både snabbt och effektivt. Interiören är en trevlig bekantskap med plats för fyra och allt känns genomtänkt, men det finns ändå en miss som upptäcks under mörka midvinternätter. Något "ljushuvud" har nämligen glömt att placera lampor vid växelväljaren och ofta tvingas vi tända innerbelysningen för att kolla så lådan hoppat i rätt läge. Automaten har tre körlägen framåt samt back, men egentligen finns bara en växel eftersom elmotorn bara snurrar baklänges när man backar.

Ren körglädje
Mitsubishi i-MiEV bjuder på en elmotor på 67 hästar som driver bakhjulen, spurtar till hundra på 15,9 sekunder och toppar 130. Tekniken funkar utmärkt under vinteräventyret och det känns tryggt att antisladdsystem är standard. Vad som däremot inte känns lika tryggt är att körsträckevisaren har svårt att bestämma sig för hur långt vi tar oss. Men det är ingen överraskning eftersom kyla och batterier inte brukar vara någon lyckad kombination. Räckvidden kan ändras lika snabbt som vädret och vi kom upp i mellan 6 till 10 mil, vilket räcker för snabbturer.
För vem vågar chansa på att komma fram till sitt slutmål, speciellt under vintern? Nej, elbilen är och förblir en exklusiv stadsbil. Priset är hela 363 000 kronor, å andra sidan ligger milkostnaden på bara två spänn samtidigt som vi släpper ut noll i koldioxid. Det har varit en minnesvärd upplevelse att köra elbil mitt i vintern. Att susa fram ljudlöst och bara höra snön som knarrar under hjulen gör att stämningen och "spänningen" ligger på topp. Men efter en tuff testvecka känns det skönt att komma hem - både vi och elbilen måste "ladda batterierna!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!