Sol-och-vårare

Det är bara att krypa till korset och erkänna: jag har blivit utsatt för en charmig sol-och-vårare. Dagens testbil är nämligen en Mitsubishi Pajero som far land och rike runt för att förföra motorjournalister. Men det görs på ett snyggt sätt utan sura miner. Bilen imponerar nämligen så till den milda grad att man lätt kan svindlas på 439.300 kronor.
Å andra sidan får "offren" god valuta för stålarna!

Foto:

Mitsubishi2003-04-07 11:44

Det känns nästan som att flyga - fjädringen gör ett fantastiskt jobb och från cockpiten tittar man ner på de skräckslagna trafikanterna. Nya Mitsubishi Pajero är utan tvekan en mullig mansgris som ger ägaren både råg i ryggen och blodad tand. Om det sedan beror på alla imponerande segrar i ökenrallyt Paris-Dakar låter jag vara osagt, men en sak är klar. Det är i stort sett bara att installera säkerhetsbur och fempunktsbälten så kan du själv ställa upp på startlinjen den första januari 2004.
Att storleken inte har någon betydelse stämmer inte i fallet Pajero Wagon. Det är nämligen en terränglirare som ståtar med 483 centimeter och 2200 kilo. Det märks inte minst vid spaning efter lämpliga parkeringsfickor, det är nämligen ett mödosamt arbete. Men den som söker finner och själva manövern går lekande lätt, yttermåtten till trots. Även interiören bjuder på en rejäl uppryckning: fuskträet är borta och kvalitetskänslan bättre. Dessutom slipper du känna dig bortkommen bakom ratten eftersom ett suveränt navigationssystem är standard. För sanningen är att man lätt kan känna sig lite vilsen i kupén. Det finns nämligen utrymme i överflöd och totalt kan sju personer färdas samtidigt tack vare en uppfällbar soffa i bagagegolvet. Standardutrustningen är som vanligt hög och omfattar bland annat skinnklädsel, dubbla klimatanläggningar samt en förstklassig ljudanläggning.

Otidsenlig skattPå våra breddgrader erbjuds Pajero Wagon med tvenne motoralternativ: en urstark sexa på 202 hk samt en snål dieselfyra på 160 hästar. Under huven på min testbil knattrade den sistnämnda maskinen. Det innebär att kolossen accelererar till hundra på 13,8 sekunder och att toppfarten är 170 - ändå håller sig bränsleförbrukningen runt litern. Pajero Wagon är dessutom konstruerad för att ta sig fram överallt och teknikernas motto har varit "man kör tills man är framme". Den inkopplingsbara fyrhjulsdriften kröns nämligen med hög- och lågväxel.
Då låses differentialen mellan axlarna och safaribilen är redo att ta mig till världens ände om så behövs. Bergspass på 35 grader är inga problem och vattendrag på 60 centimeter klaras av med ett stort leende.
Men tyvärr är risken stor att mungiporna halkar ner igen när du upptäcker att staten svindlar dig på 9.642 kronor i fordonsskatt. Snacka om att Bosse Ringholm sol-och-vårar alla Sveriges dieselägare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!