SUVerän laddhybrid

Vem drog egentligen ur sladden? Det blev en minst sagt strulig start för Mitsubishis Plug-in Hybrid Outlander. Efter att ha tvingats stoppa produktionen av den japanska versionen då laddhybriden hade problem med överhettade batterier är man nu tillbaka på banan igen. Bilen är hetare än någonsin och nu återstår bara frågan om kunderna är laddade att ta sig an den nya elgiganten?

Foto:

Mitsubishi2014-04-10 04:05


Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid har begåvats med två elmotorer på 82 hästkrafter vardera - varav en jobbar på framaxeln och en på bakaxeln. Därmed får vi fyrhjulsdrift på köpet! Den viktigaste uppgiften för bensinmotorn på 121 hästar är att ladda batterierna, men kör du över 120 km/h så arbetar alltid fyran. Som förare behöver du dock inte bry dig det minsta, allt sköts nämligen automatiskt.

Laddad japanFormen är läcker och den nya sviden är svår att inte gilla. Mjukare drag och en elegantare framtoning är vad som kännetecknar japanen. Insidan har också fräschats upp och även om den nya finishen inte bjuder på någon jättestor upphetsning så är helhetsintrycket mer än okej. Där varvräknaren tidigare huserade hittas nu ett instrument som visar energiflödet och bredvid bensinmätaren finner vi en stapel som visar batteriets laddning. Dessutom finns tre olika körlägen: EV, seriehybrid samt parallellhybrid. I första läget rullar bilen enbart på el, i nästa drivs suven på el men bensinmotorn laddar batterierna och i sista läget driver såväl elmotorer som bensinmotorn bilen tillsammans. De två nödsätena som går att välja till vanliga Mitsubishi Outlander är som bortblåsta och nu erbjuds enbart fem sittplatser.

Världens snålasteBatterierna är av typen Litiumjon och är placerade under kupén, vilket gör att de inte stjäl något utrymme. Mitsubishi lovar att man tar sig åttio mil bara tanken är full och batterierna nyladdade. Snittförbrukningen hamnar då på 0,58 liter milen och när enbart elmotorerna jobbar så drar de 1,93 kWh, vilket ger en elkostnad på runt två kronor milen. Det är möjligt att köra på el i farter upp till 120 knyck och längsta körsträckan innan batterierna kastar in handduken är 52 kilometer.
Sedan får du antingen låta bensinfyran ta över ansvaret eller ladda batterierna från ett vanligt eluttag i fem timmar, vilket är själva vitsen med en Plug-in Hybrid. Grundpriset börjar från 419 900 kronor, vilket närmast påminner om en tidig mellandagsrea. Ändå inte nöjd? Okej, du får även 40 000 kronor i supermiljöbilspremie och för dig som rattar tjänstebil så hamnar förmånsvärdet på 950 spänn i månaden. Det är bokstavligt talat "laddat" för succé!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!