Svart magi på Ringen

Stränderna gapar tomma och afterbeachen är slut. Visby har fått tillbaka sin normala hjärtrytm efter en intensiv sommar. Men så en sen septemberdag brakar helvetet löst och det börjar snackas om "svart magi" på stadens gator och torg. Nä, det är inga onda krafter som satts i rörelse men väl hästkrafter till bristningsgränsen. Mitsubishi Lancer Evolution IX är nämligen alla racerfreaks favoritbil och vi är här för att trycka plattan i mattan på Gotland Ring. På med bältet, nu kör vi!

Foto:

Mitsubishi2006-09-28 07:26

Runt omkring oss är allting vitt. Ja, det är inte så konstigt då vi befinner oss mitt i ett gigantiskt kalkstensbrott. Men som kontrast står vår becksvarta testbil med mörktonade rutor och svart skinnklädsel. Den enda färgklicken i tillvaron är de knallröda bromsoken från Brembo som tittar fram bakom fälgarna. Miljön är smått surrealistisk och snart ska däcken rulla på den slätaste asfalten man kan uppbringa i landet.

Sagan om Ringen
En insatt betraktare ser att det inte är någon "vanlig" Mitsubishi Lancer. En enorm vinge på bakluckan skvallrar om detta liksom intercoolerns vidöppna käftar i fronten. Inredningen talar också sitt tydliga språk med formgjutna racingstolar från Recaro, aluminiumpedaler med perfekt placering och en rejäl varvräknare som är rödmarkerad från sjutusen varv. Ja, det är inte så konstigt att testplatsen är vald med omsorg - nämligen underbara Gotland Ring. Det är faktiskt en av de mest spännande tävlingsbanorna i Skandinavien och ska i färdigbyggt skick bjuda på tjugoåtta kurvor fördelade på sju kilometer. Dessutom är höjdskillnaden på hela tjugofem meter och banan kallas för "Ringen". Ja, det beror inte bara på öns berömda ringmur utan även för att legendariska Nürburgring har varit förebild.

Höga ambitioner
Mitsubishi Lancer Evolution IX känns igen på sitt motorljud trots att cylindervolymen "bara" är på två liter. Ur den kommer hela 280 hästar vilket räcker för att toppa 250 knyck och att ta sig till hundra på 5,7 sekunder. En sexväxlad manuell växellåda med korta slag känns helt rätt liksom fyrhjulsdriften med ställbar mittdifferential. Vi ställer in kraftfördelningen på "tarmac", vilket ger något mer kraft till bakhjulen, och rullar ut på banan. Motorn imponerar med sin dragvillighet, växellådan är lättarbetad och stolarna håller föraren på plats även när G-krafterna sätter in. Tack vare sitt fina drivsystem är testvagnen mycket förlåtande även vid hårdkörning och det förklarar varför något stabilitetssystem inte finns. På landsvägen ner till Visby rullar Evo 9 snällt som vilken bil som helst. Ja, lite hårdare i fjädringen men inte värre än många andra standardbilar med sportambitioner. Men lägg märke till skillnaden: här är det inte fråga om några ambitioner utan japanen är en fullfjädrad racerbil för 379 900 spänn. Snacka om svart magi när den är som bäst!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!