Tar andan ur dig

En familjebil med rallyambitioner, kan det vara något? Låt oss då rekommendera nya Mitsubishi Lancer Evolution - bilen som ifrågasätter de flesta trafikreglerna. Den bär efternamnet VIII, släpps lös under våren och kan bli din för 379 900 kronor. Mycket pengar, men bilen är värd sin vikt i VM-guld. Värstingen lutar sig nämligen tillbaka på fyra världsmästerskapstitlar och har uppfostrats av finländaren Tommi Mäkinen!

Foto:

Mitsubishi2004-03-09 08:41

Evolution betyder utveckling och visst har Lancern gått från klarhet till klarhet under årens lopp, en resa som började hösten 1992. Mottagandet blev så entusiastiskt att Mitsubishi året därpå släppte den mer raffinerade Evolution II. Det var en muskulös vardagsbil (nåja) som såldes slut på fyra månader. Merparten av de femtusen exemplaren hittade ut i rallyskogen och resten är en framgångssaga värd namnet: sedan 1996 har japanerna vunnit fyrfaldigt VM-guld genom Tommi Mäkinen.

I hetaste laget
"De var svidande snabba, hade järngrepp på vägen och höll för de grymma påfrestningarna. Jag var alltid lika imponerad av att bilen inte föll isär när vi skenade fram genom vindlande och gropig terräng" säger den flygande finländaren som parkerat för gott och numera är bonde i Jyväskylä. Tommi Mäkinens sista rallybil var Lancer Evolution VI, men idag handlar provkörningen om VIII och det är en vagn som förbättrats på många punkter. Karossen har blivit förstärkt och skalet har fått en smäckrare form - ett resultat av att Lancer Evolution spenderat mycket tid i vindtunneln. Busbilen har dessutom begåvats med ett nytt ansikte som förbättrar aerodynamiken och underlättar kylningen. "Eftersom turboaggregatet alstrar tusen graders värme under hårdkörning så behövs mängder av kylluft i motorrummet" förklarar mannen bakom designen, Olivier Boulay. Och för att evakuera värmen har japanerna öppnat en rejäl sluss på motorhuven.
Under den strömlinjeformade motorhuven ruvar en fyrcylindrig turbomotor på 265 hästar som tar andan ur dig. Hundra nås nämligen på sex sekunder och med plattan i mattan toppas 245 knutar. För att få ut effekten till de fyra drivhjulen har märkets snillrika tekniker knåpat ihop "Mitsubishi Motors All-Wheel Control System". Bakom denna imponerande rubrik göms en rad finesser som gör vägegenskaperna skitroliga men ändå säkra. Växellådan är femväxlad, styrs med en golvspak och är extremt tätstegad. På bromssidan har Mitsubishi valt att samarbeta med italienska Brembo, vilket är ett säkert kort. Det är exempelvis ingen tillfällighet att Ferrari använder företagets bromsar på sina Grand Prixracers! Även inredningen är effektivt klädd med rena och lättorkade ytor plus djupt skålade stolar från Recaro. Det hela toppas av ratten - en elegant och dyrbar kringla från Momo. Ja, visst är det här en bil som "plöjer" fram på rallyslingan och det är säkert förklaringen till varför Tommi Mäkinen sadlade om till bonde!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!