Vilken briljant pickup

Vad sägs om en robust pickup som är lika slitstark som diamanten bilmärket fått sitt namn efter?

Foto:

Mitsubishi2015-11-04 14:42


Mitsubishi L200 Double Cab är knappast någon ulv i fårakläder, utan snarare en slitvarg i oömma arbetskläder. Utseendet känns familjärt, trots det faktum att det rör sig om en helt ny pickup. Under huven på vår testbil gömmer sig en nyutvecklad turbodiesel och vi tar ut svängarna i Nice.

Om man kollar upp ordet "pickup" i Svenska Akademins ordlista så betyder det "liten lastbil" och dagens testkärra skäms knappast för sig. Aluminiumflaket mäter närmare 150 centimeter på både längden samt bredden och dessutom får du lasta 881 kg därpå.

Storleken räknas
Det är sannerligen svårt att se att Mitsubishi L200 är en splitterny bil, men inget ont i det. Ändå har pickisen fått en ny front med uppfräschad grill samt strålkastare. Motorhuven är också ny och från nosen löper en linje ut över dörrarna, vidare mot flaksidan och slutar sedan i bakljusens överkant, vilket är riktigt snyggt. L200 har säkert de största hjulhusen av alla pickuper, men det kräver i sin tur stora hjul. Då duger det knappast med 17-tummarna som ingår som standard, utan snarare 18 eller helst 19-tummare för att den ska se biffigare ut.

Inredningen är ordentligt omgjord och elegant så det förslår. Som tidigare finns nya L200 i två versioner - båda med fyra sittplatser där den enklare Club Cab har två nedfällbara nödsäten bak. Mer komfort blir det i Double Cab som har försetts med bekvämare säten, men å andra sidan blir flaket 30 centimeter kortare.

Läs mer i onsdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!