Östgötatidningen bytte ägare senast i oktober. Då var den en av de 28 gratistidningar som ingick i koncernen Lokaltidningen, vilken köptes upp av HD–Sydsvenskan från den danska mediekoncernen JP/Politikens Hus. Nu har ägarskapet skiftat igen – Östgötatidningens tidningschef Åsa Brage har köpt tidningen och är ensam ägare.
– Jag kände att jag ville ha kontroll på den. När det kommer en annan ägare finns det risk att den går in och petar. Jag ville inte riskera det för kunderna. Nu behöver jag inte rätta mig efter någon annan.
Östgötatidningen delas ut gratis till alla hushåll i Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög och Boxholm. Intäkterna kommer till hundra procent från annonser, berättar Åsa Brage.
– Jag vill att allt ska vara fritt, eftersom det är en gratistidning. Jag tror inte på prenumeration. Många gratistidningar har tagit större ansvar för lokala nyheter när det blivit betalväggar på dagstidningarna.
Att bli mer lokal och öka närvaron är något Åsa Brage jobbat med redan under året, bland annat genom att förstärka redaktionen.
– Jag hoppas på ett bra samarbete med det lokala näringslivet.
Det finansiella oroar henne inte.
– Det är klart att det finns yttre hot som man inte kan påverka, precis som för andra småföretagare. Men jag har en bra plan, en bra budget. Jag vet vad jag har gett mig in i.
Tror du att fler kommer välja ditt spår?
– Jag hoppas det. Det är synd att det nästan bara är stora koncerner som är ägare. Jag tror på gratistidningar.